Sunday, December 14, 2008

Perkembangan Terkini DVD Pirates !

Sapa2 yg kaki beli DVD pirate mungkin perasan yg bnyk disc yg dijual menggunakan cover yg tertulis Blu Ray. Then kita akan terfikir…? Ada ke Blu Ray pirate…? Ada kah disc tersebut perlu dimainkan pada Blu Ray player saja…? Tauke kedai DVD pun terangkan lah kat kau….ini disc boleh play kat player DVD jugak, cuma dia copy aje drp Blu Ray yg original. Dan bila kita pasang di rumah….well…it is actually DVD 9 aje. Cuma the package comes nicely membuat korang percaya ianya copy bulat2 drp Blu Ray. Aku pernah beli satu title iaitu Gladiator, kualiti gambar, audio etc semuanya takde beza dgn DVD2 lain yg aku beli. Akhirnya aku tolak kat member aku yg mmg suka collect DVD9.

Beberapa bulan kemudiannya, bersamaan 2 minggu lepas sekali lagi Blu Ray pirate tapi kali ni packingnya betul2 menyerupai Blu Ray yg asal. Again according to tauke tu, mmg boleh dimainkan pada DVD player biasa. Aku suruh tauke tu test, dan ianya mmg berbeza sikit. Gambar lebih terang dan subtitle dan audio option yg bnyk (ada la dlm 10 subtitles dan 5, 6 audio option). So ini buat aku sedikit confident yg mungkin jga ianya betul2 copy drp Blu Ray. Oh ya…extra features dia juga mcm2 ada…! Harganya RM15 sekeping. Kalau korang rasa harga tu berbaloi, korang boleh la try test beli. Hari tu tak bnyk title yg ada….semuanya bnyk filem2 lama. Aku try test beli Kungfu Panda kerana anak aku ikut aku, dan nangis2 nak cerita kartun. Cantik gak picturenya kalau korang pasang pada HD TV (kalau ada la…). Aku tunggu The Dark Knight pulak dlm 1 atau 2 minggu lagi ni. For me it is worth it la, memandangkan kita ni tak mampu nak memiliki Blu Ray player dan juga Blu Ray disc yg tak logic sungguh harganya.

Front cover

Interior

8 comments:

Nazim Masnawi said...

Mcm mana dari segi special features dia? Ada semua?

Edd Vedder said...

dude.. aku dah test CD RM15 ni dekat Blu-Ray player, 42" HD plasma flat screen TV di rumah kakak aku. Sadly to say, it was not Blu Ray quality. Kau akan nampak sedikit pixel yg grainy pada gambar.. dan yg paling aku tak suka, sometimes akn nampak visible lines pd pixel.

Special features,(berdasarkan cd Transformers dan Face-Off yg kakak aku beli), tak ada langsung!! Di kotaknya mmg tulis macam2, tapi sadly not in the CD content.

Aku dah try original Blu-ray di blu-ray player tu (..untuk perbandingan).. and SHIT.. mmg banyakkkkk beza! Super-duper sharp quality picture. Almost mcm promo vid yg kau tgk di kedai elektrik. Seriously, kualiti blu-ray mmg tak ada tandingan setakat ini.

But of course, if u don't mind about some grainy pixels.. RM15 is definitely a bargain.

Nazim Masnawi said...

"...aku dah test CD RM15 ni dekat Blu-Ray player, 42" HD plasma flat screen TV di rumah kakak aku."

Is your sis using the right upgrade wire?

Lord Vorphalack said...

dari segi extra features tak de semuanya tapi lebih la sikit drp DVD pirate biasa kita beli. Deleted scene, commentary and the whole album soundtrack Kungfu Panda ada... )mcm la aku dgr sgt lagu2nya tu !)

Mmg la tak sama mcm Blu Ray quality but it's more than normal DVD pirate. Tp aku terkejut jugak kenapa disc Edd takde special features langsung !

I think kalau dah nama connect to Blu Ray player, Edd sis terpaksa guna upgrade cable/wire jugak la...am I right edd...?

Edd Vedder said...

betul IB, nazim.. actually abang ipar aku yang mmg seorang AV fanatic. Home theater system diaorang quite impressive jugak la. So kalau ke rumah kakak/abang ipar aku mmg takde benda lain, layan movie je lah aku..

So, mmg aku confirm wire dan cable semua dah upgrade (monster, hdmi etc). Sbb mcm aku ckp, bila tgk original blu-ray mmg imprssive gambar dia.

pasal special feature tu, mcm DVD jugak la.. kalau nasib baik ada, kalau tak takde.. aku rasa la.

Lord Vorphalack said...

itu pasal la aku skrg tgh tunggu The Dark Knight...tgk mcmmana extra features dan quality pics dia. This 2nd title yg akan aku beli ni akan menentukan whether aku akan beli Blu Ray pirate ni regularly or not... kalau based on my Kungfu Panda, aku rasa worth 15 bucks.

Sadly semlm baru aku pergi kedai DVD tu dan title Blu Raynya masih sama. Mungkin susah dpt stock kot...

Anonymous said...

Heheheheh. kalau Dark Knight bagi aku bei original lagi berbaloi beb. Cuma komen aku utk 2th disc, tak banyak sgt specialnya kecuali IMAX scene. Yg lain tu boleh tgk kat Youtube jer.

Lord Vorphalack said...

beli original...aduh tu yg tak tahan tu... ada gak jumpa 2 disc special edition kat Speedy Video.
harga original masih tak munasabah la bagi aku...!