Sunday, July 06, 2008

Blast from the Past : Wok With Yan

Last weekend diwaktu free time, aku sempat menonton Chef Wan punya rancangan memasak di TV3. Suddenly aku teringat satu rancangan satu waktu dulu dan rancangan inilah yg membuat aku berkobar2 nak memasak sendiri. Rancangan TV tu tak lain tak bukan ialah “Wok With Yan”!. Ia mmg popular sekitar thn 80an. Kalau nak ikutkan tentulah masakan oleh chef Cina ni tak sesuai dan tak halal, tp yg membuatnya menarik adalah skill chef tu dan lawak jenakanya yg kadang2 mmg kelakar dan kadang2 mcm bodoh. Tp mmg terhibur tgk dia gabungkan dua skill tu dlm cara memasaknya.

Selain tu ‘apron’nya juga ada pelbagai quote atau joke yg berlainan setiap minggu. Rancangan ni dikendalikan dlm bahasa Inggeris, so mmg lawak la kalau si Yan ni ‘speaking’ dgn slang Kantonis yg pelatnya tu. Di akhir rancangannya dia akan menjemput salah sorang drp audience utk makan dan cuba masakannya sambil berborak2. Oh ya…tak lupa juga ‘fortune cookie’ atau simpulan/peribahasa chinesenya sebelum mereka makan bersama.

Rancangan TV ni sgt popular bukan di M’sia aje malah di America, Phillipines, Indonesia dan Singapore. Ianya bertahan I think sampai early 90’s tapi dah kurang popular. Siri TV ni juga ada version yg lain yg lebih latest, aku tak sure whether org yg sama atau tak tapi titlenya kalau tak silap aku is “Yan Can Cook”.

4 comments:

Dr. Bentara said...

huhuhu... ada jugak dia punya DVD eh? Feveret gak dulu tengok masa muda remaja...

Lord Vorphalack said...

aku pun tak sangka ada...
ntah berapa jam la kita dgr membebel dia dlm DVD tu... he he...

Edd Vedder said...

tengok Gado-Gado kat Astro Ria aritu 'Wok With Wak', teringat kat rancangan ni. hehe.

Lord Vorphalack said...

siol betul...gado2 lawak bodoh sungguh...!!! seangkatan dgn jgn ketawa, kalau tak silap gado2 tayang kat RTM while jgn ketawa is TV3...