Wednesday, November 12, 2008

Blast From the Past - One Hit Wonders

One Hit Wonders adalah terms yg digunakan utk artis2 yg ada satu lagu hits je dan lepas tu menghilang entah ke mana. Well, ada juga artis yg muncul dgn album baru lepas hit tu tapi lagu2 lainnya tak dpt sambutan. Artis2 ni ada gak muncul dlm Channel (V) atau MTV, kalau tak silap ada rancangan One Hit Wonder aku pernah tgk, tapi tak sure whether MTV or Channel (V). I come across website http://www.onehitwondercentral.com/ dan dlm website ni ada listkan artis2 yg dah dilupakan ni according to era mereka whether 70’s, 80’s or 90’s. Aku interested to select artis2 dlm era 90’an. Antara list2 tu aku pick my favourite 6 artis dan satu2nya lagu mereka yg top tu mengikut lagu yg paling aku suka dan menurun :

Pilihan Pertama - Faith No More – Epic (1990)
Since aku minat hanya rock pada zaman 1990, then Faith No More mmg antara fave band aku waktu tu. Aku ada gak beli album mereka, tapi tak sangka gak Epic je lagu mereka yg actually betul2 masuk carta. Epic ni adalah gabungan rock dan rap. Muziknya betul2 powerful. Vokalisnya Mike Patton mmg gila terlompat2 seolah mcm rappers tapi aku rasa gaya dia ni mcm mengutuk rappers agaknya. Korang bolehla tgk video clipnya kat bawah ni.

Pilihan Kedua - Chumbawamba – Tubthumping (1997)
Ha…siapa yg boleh lupa lagu ni ! “I get no knocked down…but I get up again, you’ll never keep me down…!” Tersangat la catchy dan rancak…buat kita nak melompat2 dengar. However, beberapa kali dgr lagu ni kita start to rasa bosan. Maybe itulah yg menyebabkan diaorg ni menurun…I mean aku pernah dgr satu album mereka dan semuanya cepat boring setelah 3, 4 kali pasang.

Pilihan Ketiga – 4 Non Blondes – What’s Up (1993)
Lagu ni mmg popular sgt kat Malaysia. Aku masih remember ntah berapa kali sehari aku boleh dgr lagu ni kedengaran kat radio. Linda Perry adalah frontman (or frontwoman!) utk band ni. Mukanya mmg la tak cun tapi suara sgt powerful dan serak2 basah dia. Selepas tu dia ada keluarkan album solo, tetapi tak dpt sambutan simply because album solonya sgt berat seakan2 lagu2 puisi dan blues yg pure. Mungkin public tak dpt menerima caranya.
Pilihan Keempat – Edwyn Collins – A Girl Like You (1995)
Tak bnyk yg aku tau pasal penyanyi lelaki ni tapi lagunya yg satu ni mmg best. Ada influence lagu dulu2 sikit. Rentaknya sgt cool, sometimes dgr lagu ni teringat aku kat lagu2 Nick Cave yg memang berhantu.

Pilihan Kelima - Right Said Fred – I’m Too Sexy (1992)
Ini lagi satu lagu yg membuat aku tergelak. Tersangatlah ‘gay’nya. Tapi I have to admit yg lagu ni best dan catchy. Right Said Fred adalah duo adik beradik dan kalau tak silap alu mereka ni mmg gay. Lagu I’m Too Sexy ni pun bunyinya sangat gatal dan tak tau lah kalau ada yg betul2 gatal bila mendengar lagu ni pada thn 1992 yg lalu. Dengar khabar mereka ni masih ada tapi tak dapat sambutan dah. Oooh...I'm feeling gay...!
Pilihan Keenam – Sinead O Connors – Nothing Compares to You (1990)
Sinead ni lawa tapi saying betul kepalanya botak. Dia ni pengikut ‘punk’ gak, tapi aku heran gak kenapa albumnya sendiri tersangat sentimental. Nothing Compares to You adalah lagu yg sgt sentimental dan penuh dgn soul. Aku bknlah peminat lagu2 sentimental waktu 90an dulu, tapi lagu ni adlaah exception. Best !


Aku alu2kan sapa2 komen list aku dan korang boleh listkan favourite korang. Bila ada masa aku akan listkan 80an punya pulak…aku tak listkan skrg kerana zaman tu labih berlambak2 ‘One Hit Wonders’ !

5 comments:

Edd Vedder said...

faith no more is no one hit wonder in my book bro. They're metal gods!

..tapi kalau nak ikut masuk carta, aku rasa lagu 'Easy' pun top 10 jugak dulu.

Lord Vorphalack said...

mungkin utk peminat2 metal mcm kita ni FNM bukan la One Hit Wonder, what I mean is in the eye of public...org2 biasa la...

Hmm...lagu Easy mungkin in the top 10 of UK chart but not US. Btw aku tak follow albumnya lepas The Real Thing. Tapi aku suka lagunya dlm Judgement Night soundtrack berganding dgn rappers ntah hapa namanya ntah....

Nazim Masnawi said...

Hey, now c'mon. Jimi Hendrix was a one hit wonderer too, man. So was Grateful Dead. Doesn't mean sbb kita suka 'em, we should discount 'em.

Lord Vorphalack said...

this is 90's bro...baca balik posting aku (itu pun aku ambik fave song aku je). Kalau aku campur 80an dan 70an berlambak2 lagilah list tu....

Nazim Masnawi said...

No, Iron, I wasn't talkin' to you. I was talking to Edd yang tak boleh accept Faith No More sebagai a one hit wonderer.