Wednesday, December 26, 2007

Captivity (2006)

Cast :
Elisha Cuthbert as Jennifer Tree
Daniel Gillies as Gary Dexter
Pruitt Taylor Vince as Ben Dexter
Michael Harney as Det. Bettinger

Director : Roland Joffe

Remember Elisha Cuthbert yg pernah berlakon dlm filem comedy Girl Next Door ? Filem ni sedikit sebanyak melonjakkan namanya dgn adegan2 beraninya. Well, kali ni dia kembali, tapi dlm genre filem yg berlainan. Filem Captivity ni adalah arahan Roland Joffe, yg pernah mengarah beberapa filem yg di’consider’ classic seperti The Killing Field. Aku agak heran gak mcm mana pengarah yg pernah mengarah filem2 mcm The Killing Field, The Mission dan City Of Joy mengarah filem seram/thriller yg ringan ni. As far as I know dia tak pernah mengarah apa2 horror film, so inilah percubaannya yg pertama kot…

Besides Elisa Cuthbert, aku tak nampak apa yg special mengenai movie ni. Pengarah gagal memberikan unsur2 suspense dlm filem thriller ni. Kalau dilihat pada poster dan sinopsis, korang mungkin agak ini adalah slasher movie mcm Saw, tapi ianya bukan. Permulaan yg menunjukkan Jennifer (Elisha), seorg supermodel yg terperangkap di dalam sebuah bilik hampir2 menyamai filem Saw yg pertama, cuma bezanya bilik dlm filem Saw lebih buruk berbanding filem ni. Kemudian ia bertumpu pada bagaimana Jennifer nak melepaskan diri bersama2 sorang lagi victim iaitu Gary. Ini adalah part yg paling boring…psycho yg kidnap Jennifer tak creative enough sampaikan aku pun concentrate pada apa yg victim2 ni buat dlm bilik tu ! Of course Jennifer ada didera physically dan psychology tapi semua adegan2 itu tak terpahat dlm fikiran lepas aje habis filem ni !
However filem ni ada twist dan mungkin itulah satu2nya part yg menyelamatkan filem ni. Even there is a twist, ada sikit2 dlm hati aku dah menjangka ianya akan berlaku, sebab dah berlambak2 sgt filem2 thriller/slasher with twist. Aku teringat balik filem Scream, di mana itulah antara filem yg aku terkejut dan tak terfikir endingnya akan ada dua serial killer. Filem ni juga actually cuba utk meniru gaya Scream, I mean 2 killers instead of one pada permulaan cerita (spoiler!). Selain tu yg menjadi penyelamat filem ni ialah Elisa herself, yg aku tak habis2 fokus pada cleavage nya berbanding pada keupayaannya berlakon… Actually, kurang penghayatan dr segi lakonan oleh Elisa. Expression cemasnya tak hidup dan nampak relaks je. While sorang lagi victim yg terperangkap bersama Jennifer, awal2 lagi dah nampak mukanya jahat (spoiler – which turns out dia mmg jahat pun!).

Baik korang lupakan aje hasrat nak beli DVD filem ni. Kalau betul nak beli pun, make sure dah takde apa2 title lagi yg nak dibeli.

4 comments:

Anonymous said...

Aku lebih remember Elisha ni sebagai anak Jack Bauer dlm 24. Baru jer aku try surf balik blog kau nie sebab dulu kau cakap nak stop tulis. Welkam back!

Lord Vorphalack said...

really...? itu la...aku ni 'buta' TV series skit... Takde masa nak follow. Tp aku teringin gak nak follow siri 'Heroes'...kena beli DVD semua season2 yg lepas la.

teringin balik la tulis blog, saja2 bila free...mungkin tak seaktif dulu kot...

Edd Vedder said...

bro..
lama gila tak ke sini. Ingatkan dah tutup kedai for good. Hehe..
Once a blogger always a blogger..

take care

Lord Vorphalack said...

thanks bro...

after quite some time rasa nak mem'blog' pulak...aku ni mcm chipsmore la...kejap ada kejap takde...