Thursday, August 14, 2008

Tiamat - Amanethes (2008)

Mmg dah lama betul aku tak ambik tau apa yg berlaku pada scene underground, walaupun aku pernah bergiat aktif especially when it comes to metal tahun 90 an dulu.
Tapi ada beberapa nama band2 yg masih melekat di kepala aku, band2 gothic metal terutamanya. Kebetulan aku terjumpa ex-schoolmate aku, yg mmg minat gothic metal sampai skrg (yes, I’m a poser kerana dah mula layan lagu mainstream!), dia ada mencadangkan aku try dengar album terbaru band Sweden Tiamat iaitu “Amanethes”.

Tiamat ni originally merupakan band black/death metal tp slowly dia develop dan skrg cenderung menghasilkan irama gothic. Aku pernah ingat yg albumnya sebelum ni iaitu “A Deeper Kind of Slumber” betul2 dan berubah menjadi album ‘jiwang’pada tahun 1997 lepas! Tp mujurlah dia dah back on track kali ni. Album yg terakhir Tiamat adalah “Prey” yg dikeluarkan pada thn 2003. 5 tahun berlalu dan penantian kita tak sia2 kerana album kali ni lebih mengancam! Musically dan vocally, Tiamat dah menjadi ala2 band Portugal Moonspell, melodic gothic death metal kalau ikut klasifikasi aku. Suara vokalisnya, Johan Edlund dah menjadi more ‘raw’. Lagu2nya semuanya merdu2 belaka; permulaan album ni menghidangkan lagu “The Temple of the Crescent Moon”, dan menjadi pembuka selera aku utk mendengar keseluruhan album ni. Keseluruhan lagu dlm album ni mmg menarik, ada yg heavy dan ada yg merdu dan melodic gila. Another song yg betul2 menikam kalbu ialah “Until the Hellhounds Sleep Again”… layan…!

However unlike Moonspell, Tiamat kurang menggunakan female vocal spt kebanyakan band2 gothic yg lain, so kira dahsyatlah jugak album ni kerana stand on its own single Johan Edlund vocals only. Walaupun sedikit berbeza, Tiamat masih memasukkan elemen2 dlm album terdahulu mereka. Lagu “Summertime Is Gone” reminds me a lot waktu zaman “A Deeper…”, semacam lagu slow rock. Lagu “Meliae” pula mengingatkan aku pada kumpulan Pink Floyd. Lagu2 lain yg best ialah “Misantropolis”, “Katarraktis Apo Aima” dan “Amanes”. Covernya yg agak cliché utk band2 gothic tapi masih nampak menarik kerana ianya selari dgn maksud judul album ni iaitu Amanethes. Utk pengetahuan korang Amanethes adalah bahasa Greek-Turki yg bolehlah diterjemahkan sebagai ‘kesakitan’ atau ‘kesedihan’ atau juga bermaksud ‘persefahaman’.

Album ni produced by Johan Edlund himself. Keseluruhannya, aku enjoy album ni walaupun dah lama tak dengar album2 gohtic. Tiamat nampak lebih matang dan innovatif dan mungkin boleh menarik pendengar2 baru as peminat2 lama mereka. Try this !

Tracklist:
01. The Temple Of The Crescent Moon
02. Equinox Of The Gods
03. Until The Hellhounds Sleep Again
04. Will They Come?
05. Lucienne
06. Summertime Is Gone
07. Katarraktis Apo Aima
08. Raining Dead Angels
09. Misantropolis
10. Amanitis
11. Meliae
12. Via Dolorosa
13. Circles
14. Amanes

7 comments:

Dr. Bentara said...

lama tak follow Tiamat. Album CLOUDS adalah antara album klasik depa ni. Maybe disebabkan kegothikan yang bertambah dan melampau menyebabkan aku meninggalkan Tiamat.

Anonymous said...

Dah jadik gotik pulak, bengong mamat nih ... hehehe

Lord Vorphalack said...

bentara : review ni adalah tribute utk kau bentara, yg masih involve dlm bidang metal ni. aku ni dah jauh ketinggalan sgt. blh rekomenkan aku band2 or album metal baru yg best2...?

fssf : u can say that 1/4 of me returns to my old roots....

Anonymous said...

Emmm ... nnt aku reviu album metal old skool zaman aku nye lak... hehehe dah lama ler bro tak ikuti perkembangan metal sekarang ni, tak berapa masuk telinga pun satu hal gak metal bebudak skang ni ... Mujur boleh donlod dari tenet ... hehehe

bravo bro, lets return to the roots ...

Lord Vorphalack said...

Aku skrg tgh layan album2 lama Slayer dari "Show No Mercy" sampai "Season in the Abyss".
SF kalau blm dgr...u should check it out!!

Anonymous said...

Wey album lama tu bro ... hehehe ...entah mana tah pi keset dia ... habis hilang semua, lu ni kasik gua nostalgia la pulaks bro ... nnt aku pi godek kat multiply, kot2 depa ada letak kat situhh ... tq bro ...
Sodom, Morbid Angel, Death ada layan jugak ka, bro?

Lord Vorphalack said...

Sodom paling aku suka album "Persecution Mania". Aku cuba gak carik album tu utk download, tp tak jumpa2 gak. Try carik album2 metal utk
di download dlm http://boundedbymetal.blogspot.com
bnyk jugak album2 old skool yg
best2...

aku layan metal secara aktif around 90an, pernah buat fanzine "Thy Unholy Abyss" sampai issue ke 4 je...taklah popular sgt 'zine aku ni...