Monday, September 22, 2008

Blast From The Past : Kalkitos

Aku tak taulah kalau korang pernah dgr Kalkitos. For those yg hidup zaman kanak2 awal 80an tentu tau pasal benda ni. Hmmm…how to explain it ? Well, ia adalah a foldable sheet of cardboard dgn bermcm2 background. Disertakan sekali one piece of transparent paper yg mengandungi beberapa watak, benda2 atau apa2 lagilah yg boleh digores pada background yg diberi. Cara gores biasanya kita guna pensil je dan melekatlah character or benda tu pada backgroundnya. Siapa2 yg mempunyai imagination yg tinggi akan menghasilkan karya yg cantik. Susah betul nak explain pada yg tak tau ni, tapi ini adalah beberapa contoh Kalkitos ni.


Idea Kalkitos ni dicipta oleh Gillette Co’s (aku ingatkan mereka ni buat pisau cukur je..!). Bnyk tema Kalkitos ni antaranya; tema superhero (Superman, Spider-Man), kartun (yg paling aku ingat adalah Asterix, Flinstones, Scooby-Doo or Yogi Bear) atau pemandangan2, scenery2 dan binatang2…pendek kata semuanya ada. Dia ada dua saiz kalau tak silap aku; regular size adalah sekitar 70 or 80 sen dan yg besar around RM1.50. Masa tu kira mahal jugaklah coz kita ni harapkan duit mak bapak je.

Walaupun aku ni dah besar panjang, tapi teringin gak main kalau terjumpa Kalkitos ni. Anak2 aku tentu suka gak dgn benda ni. Selain menghiburkan ianya juga merangsang minda anak2 korang dan menjadikan anak korang lebih kreatif. Tapi sayang dah takde dan aku heran gak kenapa sekejap je keluar benda ni. Aku rasakan ianya masih relevan jika di keluarkan sekarang ni. Dgr khabar Kalkitos boleh didapati di E-Bay tapi harga tentulah mahal ya amat. Mungkin sekarang ni ada juga permainan seumpama ni, tapi taklah dikomersilkan seluas2nya dan mudah dicari mcm Kalkitos dulu. Ish…! Wish aku boleh turn back time for a while.

2 comments:

Edd Vedder said...

weh...
favourite aku ni dulu. Aku rasa aku still ada a few lagi kat kampung. Syok weh main ni.. :)

Lord Vorphalack said...

mmg syok...sampai arwah bapak aku marah2 asyik habis duit beli benda ni...!

Lupa nak mention pasal iklan dia...
sorang tu gores tema cowboy & jerit "bang...bang" dan sorang lagik gores tema flinstones & jerit "yabadabadoo!"...heh...