Friday, March 31, 2006

Fave Songs in a Movie



Lepas tengok blog Mamaikmal hari tu, aku pun interested lah untuk buat list lagu2 fave aku yg based on film. Here's my list of 10 :

Save our Soul (Motley Crue) in Demon
Lagu heavy dr band ni adalah di waktu babak semua penonton dlm panggung wayang satu persatu dirasuk setan dan semua setan2 tu semua menggila mencari mangsa…ngeri…!

Burn (The Cure) in The Crow
Mcm mamaikmal, aku tak nafikan mmg lagu ni very cool and berhantu. Tambahan plak The Cure ni mmg fave band aku satu masa dahulu. Sesuai dgn babak waktu Eric Draven men”transform”kan dirinya kepada The Crow disertai dgn gagak2 berterbangan, so dark and depressing.

Waiting for a Miracle (Leonard Cohen) in Natural Born Killer
Shitlist (L7) in Natural Born Killer
Aku mmg grew up dgn lagu2 rock, metal etc…but lagu from Leonard Cohen ni buat aku sampai nak beli CD dia….utk pengetahuan kau penyanyi ni penyanyi tua yg nyanyi lagu2 puisi. Lagu ni dimainkan waktu babak permulaan filem ni, tunjuk pemandangan di kawasan padang/desert (aku pun tak berapa ingat, coz lama tak tgk film ni). Then diikuti dgn lagu dr L7 yg heavy giler, waktu tu dua pasangan serial killer ni tgh buat havoc kat satu café dan bunuh semua kat dlm café tu!

Colorblind (Counting Crows) in Cruel Intention
Kalau mamaikmal minat lagu Placebo and The Verve dlm film ni. Aku minat lagu dr Counting Crows yg very touching ni. Diiringi dgn piano, tambah pulak dgn suara serak2 penyanyi utama Counting Crows (ntah hapa nama mamat ni, lupa plak). Lagu ni waktu babak sex scene Ryan Phillipe dgn Resse.

Cast of Cruel Intentions


Kiss Me (Sixpence None The Richer) in She’s All That
Sebrutal2 aku tgk filem2 gore, ganas, kejam, zalim etc ni, terpaut jugak aku pada citer remaja2 ni. It’s a very light and ceria song. Pelakon Rachel Leigh Cook ni mmg cute. Dlm film ni dia seorg nerd yg di transformkan kepada sorang wanita yg cantik, cute giler….. Lagu ni waktu dia turun tangga setelah disolek oleh kakak hero film ni. Tapi yg kelakarnya, waktu turun tangga cun2 tu, suddenly dia terjatuh...potong stim betul!

I wonder where "Sixpence..." nowadays


I don’t want to miss a Thing (Aerosmith) in Armageddon
Tak payah la aku terangkan lagu ni, semua org dah sedia maklum. Lagu ni ada beberapa kali dlm filem ni. Waktu babak cinta Ben dgn Liv Tyler. Tapi paling efektive lagu ni waktu closing credit waktu everybody happy setelah meteor tak jadi hempap bumi (mmg tak logic and very American but just enjoy the movie la) but ada bercampur sedih gak coz si Bruce Willis ni mati.

James Bond series.
There’s a few James Bond songs yg aku minat dr zaman Sean Connery sampai la Pierce Brosnan. Paling aku minat ialah Live and Let Die (Beatles) dlm film yg tajuk sama, zaman Roger Moore dulu. Others are : The Spy Who Loves Me, For Your Eyes Only (Sheena Easton), A View to a Kill (Duran Duran), Goldfinger and Tomorrow Never Dies (Sheryl Crow).

Tubular’s Bell (Mike Oldfield) in The Exorcist
Lagu ni is a closing credit dan bukan lagu pada mana2 babak dlm ni. Mula2 dgr lagu ni setelah tgk film The Exorcist masa kecik2 dulu, fikiran aku terganggu. Dah la cerita seram, dgr lagu ni pun aku terikut2 seramnya. Around 90’s aku carik balik lagu ni on CD and aku terjumpa collection lagu2 horror movies dan terus aku sambar disebabkan lagu ni ada dlm CD tu. Even some handphone pun aku pernah dgr org setkan lagu ni as a ringtone….chilling.

Spybreak (Propellerhead) in The Matrix
This techno song is so cool, waktu babak si Neo and Trinity dah dikepung oleh kuncu2 jahat and satu persatu drp mereka ditumbangkan oleh Neo & Trinity. Sci-fic fight scene gandingan actor Keanu Reeve & Carrie Anne Moss ni adalah yg paling cool pernah aku tgk disertai dgn lagu techno yg cool.

Nowhere Fast & Tonight is what it means to be Young (both by Fire Inc.) in Streets of Fire
Film ni mengisahkan seorg mamat yg pulang ke bandar asalnya setelah lama mengembara. Bila sampai, dia dpt tau yg bandarnya tu dah dipenuhi dgn gangster2 motor yg mengganggu ketenteraman awam. Seorg penyanyi popular (lakonan Diane Lane masa muda2…cun siol…!) dah dikidnap oleh gangster tersebut dan it’s up to this hero guy bersama2 dgn pengurus penyanyi ni utk selamatkannya. Film ni is a musical gangster action movie thn 80an dulu. Kedua2 lagu ni adalah sewaktu penyanyi popular tu buat konsert. Lagu ni ada iras2 lagu Love is a Battlefield nyanyian Pat Benatar yg popular thn 80an also.

2 comments:

maddox said...

Hey my friend...

Long time no blog yeah!!!

Hm.... anyway... ko lupa taruk lagu-lagu awie dalam cerita sembilu... man... how could you. those songs syahdu syahdan tu... chaish!!!!

MUAHAHAHAHAH!!!

Lord Vorphalack said...

Ave Maddox...!

Now "lepas geram" to blog.
C'mon admit it la...it's ur fave song right...? Bring back memories during ur "cinta monyet" days...