Sunday, March 05, 2006

IRREVERSIBLE (2003)


Cast :
Vincent Cassel
Monica Bellucci
Albert Dupontel
Jo Prestia
Director :
Gaspar Noe
Film french ni dah lama aku nak tengok tapi tak terbeli kerana berlambak2 DVD baru yg release. This week tak bnyk DVD baru yg aku beli, so aku sempat sambar title ni kat Sg Wang. Ceritanya simple aje....bertemakan dendam. Yg membuat film ni complicated ialah kerana ia diceritakan secara reverse (terbalik). Ditambah pulak dgn camera shoot yg tunggang terbalik membuat aku jadi pening. Awal2 lagi member2 aku yg dah tgk film ni meng'warning' aku yg cerita ni reverse, so aku pun ambik jalan mudah dgn bermula dari chapter akhir DVD ni hingga ke chapter permulaan.
Filem ni mengisahkan dendam Marcus terhadap perogol yg merogol aweknya Alex, di sebuah terowong keretapi yg sunyi. Film ni memang disturbing dan bnyk scene yg terlalu extreme, contohnya adegan rogol Alex dan peristiwa di kelab gay. Semuanya diolah seperti kejadian yg sebenar...so realistic dan itulah yg menjadi kekuatan film ni. Tak sesuai utk semua org... hanya sesuai utk org tertentu aje...wife aku pun terbawak2 tgk adegan rogol tu.
Ada beberapa extra features dlm DVD ni yg aku rasa berbaloi, but aku belum explore lagi.
Anyway, last Saturday I went to Sg wang and beli a few titles; Wallace & Gomit, Irreversible, The History of Violence, Wolf Creek & The Dreamers.

No comments: