Monday, November 26, 2007

Blast From The Past : Game Dulu2

ATARI

Sebelum kita ada Playstation, X-Box, Game Boy dan bermacam2 lagi game yg canggih skrg ni, kita ada ATARI…! Well Syarikat ATARI ni dah wujud pada tahun 1972 dulu. Mereka ni lah pioneer utk permainan arcade dan permainan video game rumah, sama lah macam playstation skrg. Komputer juga ada keluarannya di sini, tapi taklah meluas sgt mcm permainan video game nya.

ATARI 2600 bersama joysticknya yg glamer!

Aku sendiri punyalah gembira tak terkata waktu arwah bapak aku hadiahkan player ATARI 2600 waktu birthday aku. Tahunnya aku tak ingat sgt tapi ianya awal 80an la. Game2 ATARI kalau nak bandingkan dgn game sekarang tentulah jauh panggang dari api. Memang gonjeng giler…! Tapi waktu tu kira paling dahsyat la…. Antara nama2 game yg aku pernah ada adalah seperti Pong, Space Invaders etc. Gamenya adalah dlm bentuk cartridge dan korang just slotkan pada playernya. Harga satu player around RM150 – RM200 aje masa tu. Saiz playernya besar dan tebal sikit berbanding player PS2.

Favourite game aku : Space Invaders…yearrgghhh…!! (pics below)


Walaupun nama ATARI dah tak seglamer dulu, tapi aku difahamkan yg ianya masih wujud sebagai publisher dan pengedar permainan2 video games di Amerika.


GAME & WATCH

Game & Watch adalah keluaran Nintendo, sebuah syarikat yg masih aktif keluarkan permainan video game. Bentuknya kecik aje…lebih kecik drp tapak tgn org dewasa. Permainan2nya best2 jugak…Octopus, Popeye, Donkey Kong dan macam2 lagilah. Ianya popular juga sekitar tahun 80an. LCDnya. Lain2 featurenya selain game ialah mempunyai jam dan alarm sekali. Ada option Game A atau Game B button. Biasanya Game B lebih susah dan laju berbanding Game A.


Lepas tu keluarlah berbagai2 version game oleh Nintendo dan yg paling glamer ialah GameBoy. Bezanya GameBoy lebih besar saiznya dan boleh main bermacam2 permainan pada satu cartridge. Game & Watch hanya boleh main satu game saja utk satu item. Harga masa tu kalau tak silap aku murah je…ada la dlm RM20 lebih je. Mana nak dpt game yg harga mcm tu sekarang nih…!

Oh ya…selain Game & Watch ada jugak keluar version flip. Maknanya ada 2 screen tapi masih permainan yg sama. Harganya agak mahal sikit berbanding yg single screen.

Favourite game aku : Of course Donkey Kong !!! (pics below)

No comments: