Friday, February 10, 2006

DEWA 19 - Republik Cinta (2006)

Yes, DEWA dah kembali ke nama asal DEWA 19. Personally, aku prefer this album drp “Laskar Cinta”. Album ni lebih emotionally touching dan feel berbanding “Laskar…” yg bnyk straightforward rock. Album ni juga menunjukkan kematangan kumpulan Dewa especially Ahmad Dhani dlm menggubah lagu. Sesiapa yg masih baru mengenal kumpulan DEWA, perlu diberitahu bahawa kumpulan ini bknlah seperti PETERPAN or SHEILA ON 7, yg lebih kepada alternative rock. Susah utk categorizekan concept DEWA kerana mereka memainkan konsep yg agak ‘variety’. Tapi pada saya, cukuplah saya melabelkan mereka sbg kumpulan pop/rock yg innovative. Album “Republik Cinta” ini merupakan salah satu contoh betapa susahnya saya nak melabelkan muzik mereka, namun pengaruh sumber inspirasi mereka iaitu kumpulan QUEEN dan nampak menyerlah dlm album ini. Cuma masalah aku adalah dgn lagu bahasa Inggeris yg bnyk dimuatkan yg aku rasa terlalu bnyk, namun aku faham bahawa album ini adalah juga utk dipasarkan keluar negara and mereka juga telah berhijrah kepada syarikat rakaman berlabel antarabangsa. Mereka masih setia dgn mengekalkan tema “cinta” dlm lagu2 mereka tapi dgn cara tersendiri yg cukup indah & puitis.

Laskar Cinta (Chapter 1 & 2)
Irama middle east yg dicampurkan dgn sedikit techno & sampling. At 1st quite weird jugak dgr lagu ni tp lama2 layan beb. Start with vocal Dhani yg very sempoi and chorus dgn vocal Once yg mantap. Actually Chapter 1 & 2 bersambung tp yg kita dgr di radio adalah chapter 1, yg endingnya di potong quite ‘badly’.

2. Emotional Love Song
Yg ni antara personal fave song aku dlm album ni. Mula dgn vokal harmoni yg sebijik mcm satu lagu kumpulan QUEEN and terus masuk muzik yg berirama perlahan dan berunsur2 muzik pop.

Larut
Lagu ni tak begitu menyerlah utk aku dan sesekali dgr mcm lagu retro pop 80an.

Sedang Ingin Bercinta (feat Mulan from RATU)
Lagu yg paling kreatif and innovatif dlm album ni & kena dengar dgn open minded. Start dgn intro mcm lagu Craig David’s Seven Days. Very R&B. Biasa la….vocal Dhani time ni mmg mcm suara malas, but penuh dgn soul. Then terus masuk chorus yg rock habis oleh vocal Once. Dan Mulan dr kumpulan RATU (band bini Dhani) ada contibute vocal pada pertengahan lagu ni dgn lentuk dangdutnya. What type of song is this….? But, I like…..

Perasaanku Tentang Perasaanku Padamu.
Dgr lagu ni mcm dgr lagu oldies. Ikut rentak ala Unchained Melody.

Lelaki Pencemburu
Straight edge rock, lagu rock paling aku suka dlm album ni.

Lover’s Rhapsody
Lagu Inggeris yg sgt melankolik dan memerlukan penghayatan utk meminatinya. But lirik Inggeris dlm lagu ni sometimes kedengaran agak lucu.

I want to Break Free (QUEEN cover)
Akhirnya DEWA 19 memuatkan lagu idola mereka dlm album. Mereka me’rock’kan lagu ini dan mmg layan habis.

Flower In the Desert
Lagu bercorak ‘broadway’ & lagu yg paling aku tak suka dlm album ni. Tambah pula dgn lirik Inggerisnya. Tapi sometimes kedengaran mcm lagu previous mereka iaitu “Cemburu”.

10. Live On
Lagu hard rock and sedikit folk alternative pada permulaan. Lagu ni ciptaan Once, satu percubaan yg baik utk beliau.

11. Selimut Hati
Entah kenapa lepas dengar semua lagu di atas, aku merindui DEWA yg lama dan lagu ini menjadi pengubat rindu aku. Sebuah lagu yg sgt tenang ala2 “Kosong” and vocal Once yg paling feel dan ditambah pula dgn female vocal harmony yg betul2 syahdu. Dgr lagu ni terasa nak selimut dan terus tidur, sesuai dgn tajuknya “Selimut Hati”. He, he…..

Aku bagi ****/***** utk album ni, and guyz should check it out if u want something different.

http://www.dewa19.com/

No comments: