Thursday, February 23, 2006

Pride & Prejudice (2005)


Director : Joe Wright
Cast : Keira Knightley as Elizabeth Bennet
Matthew MacFayden as Mr Darcy
Talulah Riley as Mary Bennet
Rosamund Pike as Jane Bennet

Arrrggghhh…tension aku nak menghabiskan tgk filem ni. Bknlah aku ni tak suka filem love story, tp cuma love story di zaman 18th century ni susah sikit aku nak terima. Mana taknya, dgn heronya yg stiff & serious dan dialog yg berbunga2 yg kadang2 aku tak faham. Tp basically, cerita ni simple aje. Based on Jane Austen’s classic tale mengenai sebuah keluarga yg mempunyai 5 anak perempuan dan di zaman itu, mak bapaklah yg selalu menggalak & mencari jodoh utk anak2 perempuan mereka, samada di kalangan org kaya atau tentera. Filem ni lebih mengfokuskan kepada watak seorg anak perempuan mereka iaitu Elizabeth lakonan Keira Knightley yg secara tak sengaja jatuh cinta kpd Mr Darcy, seorg hartawan yg sedikit angkuh. Ini berbeza dgn Elizabeth yg ceria, dan perbezaan inilah yg menyatukan mereka. Kekuatan filem ni adalah pada kekuatan lakonan Keira dan Mathhew MacFadyen. Jalan cerita filem ni sgt perlahan. Mungkin sesetengah akan menyukai filem2 sebegini, tetapi aku tidak. For me it’s quite boring and susah utk aku mengulas lebih lanjut mengenai filem ni. By the way, this DVD also got no extra features, and it's more of a demo copy with very clear picture.

No comments: