Monday, January 22, 2007

Incubus - Light Grenades (2006)


Dah terlambat sikit aku review album ni. Aku baru je download through the net lepas dah tak tau apa lagi lagu nak download. Lepas hampir tiga tahun menyepi, INCUBUS kembali lagi dengan albumnya yg terbaru iaitu “Light Grenades”. Kalau tengok previous albumnya iaitu “A Crow Left of the Murder”, album kali ni lebih kurang heavy berbanding sebelumnya. Diaorg decide to campurkan elemen2 dlm album “A Crow…” dgn album success mereka iaitu “Morning View”. Aku beberapa kali nampak trend band2 suka sgt combinekan elemen2 album yg success dgn album yg tak success. Hasilnya, mungkin ada yg suka dan ada yg tak suka. In general, album ni lagunya lebih solid dan mesra pendengar. Album ni di’produce’ oleh Brendan O’Brien, org yg involve dlm album2 artis2 seperti Pearl Jam, Stone Temple Pilot dan Bob Dylan. It is distributed by Sony Music.

Track pertama “Quicksand” lebih merupakan intro kepada album ni. Ianya tak lebih drp bunyi guitar plucking ber’background’ kan bunyi2an techno dan vocal Brandon Boyd yg bergema. Kemudian terus membawa kita kepada lagu “A Kiss to Send Us Off”, sebuah lagu typical heavy INCUBUS yg bnyk similaritynya dgn lagu2 dlm album “A Crow Left of the Murder”. “Dig” adalah sebuah lagu yg bertempo sederhana dan agak catchy. Lagu yg bertemakan cinta ni dgr khabarnya akan menjadi 2nd single mereka. Sesekali terdengar lagu ni mirip lagu Jimi Hendrix pada part bridge mereka. However, lyric utk lagu ni tersangatlah cheesynya. Cth : “we all have someone that digs at us, at least we dig each other.”. “Anna Molly” adalah 1st single mereka. Lagu ni sgt indah, juga bertempo sederhana. Mereka start lagu ni dgn riff gitar yg menarik. Actually pronunciation nya lebih mirip kepada “Anomaly”, so tajuknya “Anna Molly” tu saja nak bagi sedap ejaan aje. Track ni semmgnya one of my fave track in this album.

Track ke lima adalah track yg paling ballad/sentimental yg paling typical. Sesekali dgr mcm lagu sentimental old school rock, tapi for me tak menarik sgt. Maybe korang boleh layan waktu pertama kali dengar, but lepas beberapa kali, it became boring. Sekali lagi lyrics cheesy cintan keluar, cthnya : “Love hurts, but sometimes it’s a good hurt”. Then followed by self title track “Light Grenades”, it is again a heavy punk tunes from INCUBUS dan takde apa yg lain nak di’describe’ utk lagu ni kecuali it’s “heavy”. Track “Earth to Bella” ada dua iaitu Part 1 dan Part 2. Aku personally lagi suka Part 2 sebab lebih feelnya dan ada ala2 DEEP PURPLE bila main lagu sentimental rocknya. Part 1 of this song starts ok tapi lepas tu dicampur pulak dgn guitar distortion, bising telinga sikit!

Ada dua lagu yg combining dua object ; one is “Oil and Water” a simple but a good track while 2nd is “Diamonds and Coal”, a pretty boring song. Lagu “Rogues” merupakan lagi satu fave track aku. It is a funky heavy tunes with an attitude ! Track ni bolehlah disamakan sikit dgn RHCP waktu album “Blood Sugar Sex Magic” + a bit of grunge touch. Bass dlm lagu ni mmg heavy….bising gila…! Track2 terakhirnya ialah “Paper Shoes” dan “Pendulous Threads”. “Pendulous…” starts with a guitar distortion once again, yg pada mulanya rasa mcm tak boleh terima. Lepas tu temponya berubah, it is quite okay funky song plus ada rap sikit. Album ni ditutup dgn lagu “Earth to Bella Part 2” yg aku mention kat atas tadi.

Utk judge kan album ni kira tak adil, sebab aku bukanlah peminat setia INCUBUS. I feel that album ni ‘kureng’ sikit berbanding “Morning View” yg aku betul2 layan. Album “A Crow Left of the Murder” pun aku cuma dgr sekali aje, coz tak memuaskan. In short, my opinion is it that this album is better than “A Crow…” tapi far from the excellency of “Morning View”. Aku expect 2006 ni mereka come out of one of a hell good album, tapi it seems like mereka muncul dgn album yg fairly good aje. However, korang sendiri bolehlah nilaikan album ni. Aku bagi : *** / *****

3 comments:

Edd Vedder said...

aku tak tahu kenapa, Incubus mcm dah hilang bisa skrang ni. Album faveret aku dari diaorang still 'Make Yourself'..

Lord Vorphalack said...

ye lah... aku pun ada dgr a few of Incubus track in their early years, mmg best !

Diyana said...

betul. incubus yang dulu lebih best dan bagus, and i'm referring to the days of morning view, make yourself and science. tapi apa2 pun, they're still one of the best bands! :)