Sunday, July 09, 2006

Blast From The Past : 80's Glam & Hair Rock Band

Ha, ha... mmg zaman2 era 80 an dulu, band2 glam ni mmg bnyk membanjiri scene rock ni. Tp kalau fikir2 balik, kelakar betul tgk mamat2 rock ni, dgn gincu la...eye shadow pun adajugak...! Rambut tak payah cerita la...'set' rambu ramba baik punya! Try la tgk filem "Rock" arahan Mamat Khalid tu kalau nak get a better picture. Tp aku rasa band2 Malay ni, kira tak melampau sgt berbanding band2 luar.
Aku grew up dgn band2 glam jugak, di samping band2 yg lebih heavy mcm Iron Maiden, atau yg lebih 'otai' mcm Led Zepellin or Deep Purple. Poster2 band2 mcm Bon Jovi, Motley Crue, Kiss, Twisted Sister, Loudness or Whitesnake pernah jugaklah memenuhi dinding2 bilik aku satu masa dulu.
Bila dah masuk 90's, kita lihat masih ada band2 glam ni cth mcm Gun N Roses or Skid Row. Tapi dlm 90an inilah yg nampak kejatuhan era glam rock ni. Ada setengah band2 ni yg masih survive, cthnya ialah Bon Jovi, tp dah tukar imej kpd lebih adult, rambut pendek, sesuai dgn umur diaorg. Ada a few gambar yg aku upload, so korang bolehlah banding2kan make-up and hairstyle mana yg lebih 'ayu' dan 'meletup'...
Motley Crue

Aku minat band ni. Pakaian sekor2 mcm pondan tapi pada mula2nya diaorg ni nyanyi lagu yg berlirikkan setan jugak. Tp makin lama makin 'mellow' dan start nyanyi pasal babes2 dan lagu cintan. Tommy Lee, bekas laki Pam Anderson punya band. Dia sbg bassist utk kumpulan ni.

Whitesnake

Some of u might still remember lagu "Here I Go Again" nyanyian Whitesnake ni. Suara David Coverdale yg macho tu, memang meremang bulu roma bila mendengarnya. Aku ingat si David ni dpt bini model yg 'cun' ada ada appear a few times dlm video clip kumpulan ni.

W.A.S.P.

Band ni kurang glamer barbanding band2 yg ada aku mention kat post ni. Tp aku mmg suka giler kat band ni. Dah lupa nama vokalis kumpulan ni, tp mereka dari dulu lagi nyanyi lagu yg bertemakan kematian. Imej mereka walaupun ber make-up, lebih cenderung kpd leather hitam, chain dan spike tajam. Kira lebih brutal dr lain2 band glam. Satu aku tak gemar, vokalis dia tu selalu pakai outfit buruk mcm dlm gambar atas tu. (2 dari kiri)

Poison

Band berimej paling pondan sekali. Sebab apa...muka vokalis dia tu punyalah 'jambu' mcm pompuan. Antara semua band, aku rasa band ni lah yg paling bnyk penggunaan lipstik digunakan. Lagu2 mereka pun semua citer pasal awek & cinta. Bkn band fave aku sgt.

Twisted Sister

He, he...aku suka band ni. Sapa2 yg grew up dgn rock 80an ni pasti tau lagu "We're Not Gonna Take It". It is so catchy and rocking. Tak sesuai betul dgn penampilan mereka, especially vokalis mereka yg hodoh dan ganas tu (2 dari kiri). Aku describe vokalis Dee yg hodoh ni, mcm Marilyn Manson zaman sekarang la.

Kiss

Band yg paling glam antara semua. U know why ? Mereka ni lah yg paling bnyk guna make-up dan dressing yg paling gila babi. Tak cukup dgn tu, dgn leather outfit, spike, chain, agaknya mangga kunci rumah pun masuk sekali! Tp bila dgr lagu diaorg....alamak...cintannya. Konsert diaorg pun dahsyat gak, siap ada blow api in the air lagi! Paling kiri tu Gene Simmons, org yg mempunyai lidah antara yg terpanjang di dunia!!

Other worth mentioning :

Ratt, Warrant, Cinderella, White Lion, Loudness, Quiet Riot etc...etc....

3 comments:

Edd Vedder said...

..Tommy Lee, bekas laki Pam Anderson punya band. Dia sbg bassist utk kumpulan ni.

Tommy Lee drummer bukan bassist. Bassist Motley Crue ialah Nikki Sixx.

Anyway, aku minat gila ngan Whitesnake dgn lagu Is This Love. Rahim Maarof actually banyak tiru Coverdale ngan band Whitesteel dia.

Most of the band yg ko mention tu semua menjadi kegilaan aku juga dulu. Majalah2 seperti Hit Parader, Kerrang, Metal Edge mmg menjadi bahan bacaan bulanan utk aku.

80's hair band mmg androgynous dari segi fesyen tetapi actually music mereka mmg rockin'..!

Lord Vorphalack said...

itulah pasal...aku confuse Tommy Lee tu bassist ke atau drummer. Sbb dah lama tak ambik tau kumpulan ni. Lepas album "Dr Feel Good", aku dah tak minat band ni dah!

Lord Vorphalack said...

Lupa nak mention, majalah Kerrang tu kira majalah paling hype utk glam band la.Murah pulak tu!

Kalau nak yg heavy sikit, dulu aku beli Metal Hammer.

Dan kalau nak "thrash metal", aku beli metal maniac. Kat mana lg beli kalau bukan kat Pertama Complex...!