Thursday, February 15, 2007

Back Off Indon Band !

As we all know, lagu2 dari band Indon popular sgt diputarkan di radio kita. Lagu2 modern rock yg simple menjadi tarikan pendengar2 M’sia. Tapi korang patut tau yg kita juga ada band2 yg berpotensi Cuma tak diberi peluang aje. I’m sure if mereka ni di’export’, tentu mendapat tempat oleh pendengar2 Indonesia. Di sini aku listkan siapa mereka :

Pretty Ugly

Mula2 aku dengar yg mereka ni di bawah KRU Production. Memang aku tak confident langsung yg mereka ni play good music. Bukanlah nak mempertikaikan artis2 KRU, cuma most of them sound the same aje. Tapi Pretty Ugly stands on its own. Mereka cipta lagu sendiri dan tak terlalu dibayangi oleh KRU. Album pertama Abstrak Versi Fantasi adalah album paling experimental sekali pernah aku dgr dari band Melayu ! Contain lagu2 seperti Mr Ronald Moore dan CD Bagasi Honey. Album kedua dan seterusnya nampak Pretty Ugly lebih mengikut selera pendengar kerana album pertama mereka kurang mendapat sambutan. Lagu mereka yg top selepas tu ialah Francis Ford Copolla, Jika Diberikan Peluang dan Diari Seorang Lelaki. Kalau dibandingkan dgn most Indon band, lagu2 dari Pretty Igly ni lebih berkualiti drp mereka.

Sofaz

Kalau ikut nama, aku rasa memang tak menarik langsung. Mula2 pun aku ingatkan band ni is another jiwang band yg pernah ada dipasaran, cth : Ukays, Sweet Child ala… yg mainkan lagu2 Eddie Hamid tu! Tapi it is not. Band ni dah actually dah mula mendapat pasaran kat Indonesia. Setakat mana sambutannya, aku tak tau. Aku masih tak dengar lagi mereka ada buat konsert or show di Indon. Cuma aku dgr video clip mereka ada ditayang di sana. Lagu “Janjiku” memang sebijik mcm lagu band Indon. Suara vokalisnya juga seakan2 suara vokalis Peter Pan iaitu Ariel. Ada ciri2 husky2 sikit. Selain tu lagunya yg popular di sini ialah Salahku, Raja Kasih yg Hilang dan Cinta. Band ni memang ada potensi utk menjadi band besar satu hari nanti.

The Muffin

Seriously, aku tak pernah dgr album mereka. Tapi lagu “Salahkah Ku” memang brilliant. It’s a very sad and mellow song ala2 band Indonesia. Tambahan suara vokalisnya yg betul2 depressed dan mendayu2, menguatkan lagi lagu ni. Mual2 dengar lagu ni pun aku assume lagu ni ialah lagu Indonesia. Then baru aku dpt tau yg The Muffin yg nyanyikan dan surprisingly, mereka dari Malaysia !

Flop Poppy

Flop Poppy dah quite some time juga dlm industri muzik kita. Mereka ni bolehlah dikatakan sbg ‘otai’ dlm muzik modern rock ni. Andy selaku ketua kumpulan juga ada involve dlm bidang rakaman muzik utk artis2 tanah air kita. Kumpulan ni starts as an independence band, dan ada muncul dlm beberapa kompilasi2 album dgn band2 independence yg lain. Aku suka betul dgn album Malay pertama mereka yg juga title “Flop Poppy”. Dlm album ni ada lagu2 hebat seperti Cinta dan Aku dan Kamu. Band ni ada similarity dgn band Dewa pada pendapat aku, coz muzik yg mereka tampilkan adalah pelbagai. Tak terikat kepada satu rentak muzik saja. Lagu2 top yg lain ialah, Atas Nama Cinta, Jika Kau Bercinta Lagi (Alleycat cover) dan Ya Kamu!.

Estranged

Ini adalah band Rich dari AF4 tu. Suara Rich memang tak dinafikan mmg best dlm menyanyikan lagu2 berentak rock. Sama mcm The Muffins, aku tak pernah dgr lagu2 mereka kecuali ada satu lagu Inggeris tu, dan yg terbaru ialah Itu Kamu. Lagu Itu Kamu mmg best, rentak, style nyanyian dan bunyi gitar yg raw, membuatkan lagu ni special sgt. Aku dengar album terbaru mereka ni bynk lagu2 Inggeris dan sikit aje lagu Melayu. But in my opinion la…lagu Inggeris cannot sell here ! Tak percaya tgk la. They should do full Malay album. Anyway, tak bolehlah judge mereka sekarang. Apa2 hal dgr dulu album mereka ni.

OAG

Pun band ‘otai’ jugak. Muzik yg mereka mainkan lebih kepada brit-pop. Walaupun brit-pop dah tak popular sgt, dgn tenggelamnya kumpulan Oasis di U.K, tapi org2 kita di sini masih menerimanya dan why not pasarkan sekali di Indonesia. Band2 Indonesia juga ada yg mainkan muzik ala2 kumpulan British, contohnya band Nidji. Kumpulan OAG ni dah bnyk album dah, antara lagu2nya yg popular ialah; 60’s TV, The Name of the Game, Slumber, Generasiku, Giller dan bnyk lagi.

Nitrus

Lagu Hujung Dunia nyanyian Nitrus ni bolehlah aku assume kan mereka ni sama seperti band Gin Blossom yg popular around 90’s dulu. Muzik yg mereka mainkan sangat simple, sesuailah dgn taste peminat2 lagu Indon. Suara vokalisnya pun seakan2 ramai penyanyi Indon seperti kumpulan Ungu dan Padi. Biasalah, suara ala2 malas dan mengantuk sikit. Tapi itulah yg memberi ‘feel’ kepada lagu2 yg mereka mainkan. Album pertama mereka actually dah lama keluar, cuma aku tak berkesempatan utk membeli dan mendengarnya.

Itu aje yg dapat aku fikir buat masa ni, siapa2 nak tambah, please let me know ok !

2 comments:

Ajami Hashim said...

trio:

herman tino+julie sudiro+harun salim bachik

..err, ohhh! band! sori! sori!..

Lord Vorphalack said...

perrgghh...! gila babi betul trio tuh...! modern rock habis...!!!