Wednesday, April 19, 2006

Deeper "Underground"...

Hari ni aku terjumpa member lama aku kat LRT station. Aku quite close gak dgn dia, tapi kau tau ajelah…kalau dah kahwin especially ada anak mestilah sibuk dan takde masa nak ber”member” lagi. Member aku ni pun dah berkahwin around 2001 jugak sama dgn aku, tapi masih takde anak.

Salah satu soalan aku tanya kat dia…”kau masih layan “underground” ke…???" He, he…Yes, aku dan dia memang dulu involve dlm scene underground but bukanlah dalam band tetapi dlm penerbitan fanzine. Bila dgr scene underground ni, mesti for most of u terbayang2 majalah Mastika, yg sibuk pasal Black Metal dan ajaran sesatnya. Tapi harap tak confuse underground and black metal. Underground adalah sebuah scene berlawanan dgn mainstream. If cakap pasal mainstream, kita taulah artis2 yg popular sekarang yg bnyk menempek dlm majalah2 hiburan dan suratkhabar. Underground is a low profile scene, bolehlah disamakan dgn independence scene. But istilah “underground” ni lebih kepada muzik2 metal. Yes, black metal muzik memang ada dlm underground but muzik2 lain juga ada spt death metal, doom metal, thrash metal, speed metal, hardcore etc.

Berbalik pada soalan aku pada member aku tu, jawapannya “takde masa”, but dgr muzik sikit2 tu adalah, tapi tak involve directly. Fanzine kami start somewhere 1993 dan berkubur pada 1997. Start thn 1994, aku start interview band2 mostly death and black metal locally & international. Masa tu memang market suka lagu mcm ni. Anyway, aku tak terpengaruh la dgn ajaran2 diaorg but cuma curious about their belief aje. Masa tu jugak sibuklah aku membeli buku2 occult dan tau jugaklah beberapa tokoh2 yg ada involve dgn occultism. But as I say, aku cuma membaca je, bkn percaya. I also think that budak2 dlm Mastika tu (jika wujud) adalah budak2 yg takde otak. Mereka ni patut masuk pusat pemulihan but nak salahkan 100% kat mereka pun tak boleh sebab mereka tu mostly budak2. Aku exposed kat benda2 ni pun around 18thn tapi mereka ni semua budak2 mentah sekolah menengah lagi!!

Aku ingat lagi scene black metal yg paling dahsyat masa tu ialah Norway, start kononnya ada satu black metal circle di sana yg ada tragedy bunuh membunuh antara kawan dan pembakaran gereja. Disebabkan ini, mereka claim to be the negara pioneer black metal. Nama2 band seperti Mayhem & Burzum mmg dianggap ‘mafia’ in the black metal scene. But honestly, I think their muzik is rubbish…mendatar aje. But budak2 masa tu suka jugak dgn band2 dr sana coz “true black metal”lah kononnya. But aku admit memang ada black metal band yg muziknya ok, very innovative & unique, especially yg ada masukkan elemen keyboard dan background female vocals. Antara band2 “underground” (bkn black metal je) yg masih aku dgr ialah Moonspell, Evereve, Impaled Nazarene, Sentenced, Amorphis dan a few more. Tapi semuanya album2 lama mereka.

It's all started here... the churchburning in Norway by Varg Vikernes of BURZUM


Cakap pasal fanzine ni, kalau kat KL, mmg senang jugak nak distribute majalah ni sebab ada beberapa kedai2 kaset kat Pertama & Campbell willing to sell underground fanzine. Zine aku ni taklah famous sgt berbanding zine2 otai yg lain, but ada jugaklah terjual around 150 – 200 copies each issue. Also kalau ada gig2 underground di KL ni, aku akan distribute sekali (kalau aku kenal organizer utk gigs tu!)

MAYHEM (Norway), in the early years...

Tapi sayang betullah semua master copy utk zine2 aku habis hilang! Apalah, tauke magazine sendiri pun takde simpan master copy. Aku ada tanya member aku tu, kalau2 dia masih ada master copy, dia jawab semua dah terperok dlm stornya, itupun tak tau lagi ada ke tak. Aku teringin jugak nak publish one of the best interview I’ve done in that ‘zine dlm blog ni tapi sayang, nampak gaya tak ada rezeki. Tapi mana tau kalau2 tiba2 terpacul zine tu dlm rumah aku tu, aku sure akan publishkannya. Aku tau “underground” scene masih wujud kat M’sia & worldwide also, cuma aku tak tau how’s the response sebab aku really takde contact dgn budak2 underground lagi. Kalau ada yg aku tau pun cuma dlm Mastika, yg susah aku nak percaya kesahihannya.

Actually, aku pun tak tau apa yg aku merapu ni, kejap cerita black metal, kejap underground scene and kejap pasal ‘zine…tapi aku rasa nak merapu jugak, lantaklah…! Adios…!!!

No comments: