Tuesday, April 25, 2006

The Dreamers (2003)

Clockwise : Theo, Isabelle and Matthew

Cast :
Michael Pitt
Louis Garrel
Eva Green
Director :
Bernardo Bertolucci

Perhaps the reason aku nak tgk film ni adalah kerana sex & nude scenenya yg bnyk (how pervert i am!) and sebab kedua adalah kerana Bertolucci. Seblm ni aku pernah tgk cuma satu filem arahannya iaitu The Last Emperor, which is in my opinion is one of the best film yg pernah aku tonton.

This erotic drama tells a story of a young man, Matthew, yg bertemu dgn pasangan kembar, Theo and Isabelle, sewaktu mereka sedang tunjuk perasaan pelajar di Paris pada thn 1968 (it is something about the cinematheque dan kritikan terhadap dasar kerajaan France).

It seems that their passion for movies, cinema telah mengakrabkan hubungan Matthew dgn kembar Theo & Isabelle ni, sehinggalah dia dijemput utk tinggal di rumah ibubapa mereka di Paris. Semuanya nampak seperti normal sehinggalah ibubapa mereka meninggalkan mereka bertiga kerana urusan. It seems that these two twins are having a weird relationship or should i call "sumbang mahram" sejak kecil lagi. Matthew sendiri terperangkap dlm hubungan ini dan melengkapkan mereka sebagai pasangan trio yg berkelakuan sumbang. Heran mcm mana ibubapa mereka tak pernah tau mengenainya, ini diakui sendiri oleh Isabelle kepada Matthew. "Kalau parents aku tau, aku lebih rela mati!". Jelas menunjukkan pengabaian ibubapa terhadap anak2.

There are too many nude scene di sini and aku sendiri terkejut tgk Eva Green yg sungguh berani. Filem pertama lakonan Eva Green yg aku tgk ialah Kingdom of Heaven (bertudung beb!) kemudian baru berpatah balik pada filem ni pulak! Bnyk jugak scene2 yg quite disturbing antaranya ialah :

1) Scene Theo bermasturbasi atas desakan Isabelle didepan Matthew & Isabelle sendiri.

2) Isabelle pecah dara setelah melakukan hubungan seks dgn Matthew, sambil disaksikan dan diperiksa oleh Theo.

Theo & Isabelle adalah pasangan yg radical & terlalu obses dgn movie. Agaknya begitulah sifat2 remaja pada zaman 60an di Paris, after kita pun tau bahawa France adalah negara yg penuh dgn romantisme. Matthew seorg yg confuse dlm film ni, walaupun tau hubungan aneh antara pasangan twins ni, tetapi dia sendiri telah jatuh cinta dgn Isabelle setelah dipaksa melakukan hubungan seks dgnnya.

Walaupun bnyk adegan ranjang, namun aku juga tertarik pada falsafah2 yg diucapkan oleh ketiga2 mereka sepanjang perjalanan filem ni. I mean mereka ni sgt2 fanatik pada cinema & movies dan inilah yg menjadi kekuatan filem ni.

Hubungan aneh mereka ini juga membuat aku terfikir...all these things do happen cuma jarang berlaku. Samalah dgn org yg mengkritik filem Sepet. Adegan berkemban, Melayu masuk restoran Cina dan sebagainya...memang tak bnyk berlaku, but it did happens and terpulang kepada kita utk menginterpretasikannya.

DVD filem ni ada Directors Commentary and got one video clip (kalau tak silap aku) lagu yg dinyanyikan oleh si Matthew ni. Yg lain tu cuma trailer aje.

No comments: