Friday, March 09, 2007

The Sweet Escape - Gwen Stefani

Selepas the success of “Love Angel Music Baby” dua tahun lepas, Gwen kini kembali dgn 2nd solo effortnya. Actually aku tak sangka jugak album kedua ni release terlalu cepat. Album kali ni lebih low profile dan tak bnyk experimental mcm Gwen’s 1st effort. Musicnya lebih cold dan relaks berbanding dulu yg colourful, tapi masih mengekalkan tema 80an. Kalau dulu dia sibuk dgn “Harajuku” stylenya, kali ni penampilannya lebih simple. Tgk pada album covernya pula, reminds me Milla Jovovich dlm Ultraviolet pulak!

Baik aku mulakan dgn 1st hit singlenya iaitu Wind It Up. To be honest, aku tak suka betul lagu ni ! Intro dia yg ada excerpt from Sound of Music “Yodelay…” tu dah start membantutkan mood aku nak dengar lagu ni. Then terus masuk bunyi gendang2. Actually lagu ni bagi aku more into paluan gendang marching aje, takde lagu. So boring !
Memang biasanya, 2nd hit single lebih baik berbanding 1st hit single. Tapi taklah utk semua album2 artis, tapi majoritinya pada pendapat aku mcm tu la. Sama la mcm album The Sweet Escape ni. Lagu ni muziknya tersangatlah happy. Aku suka sgt chorusnya yg sound like very happy 80an bubble gum tune. Tambah pulak dgn backing vocals wanitanya. Kemunculan Akon dlm lagu ni tak ketara sgt. Cuma dia nyanyi wooo…hooo…. pada permulaan dan sesetengah line. Selain lagu ni, lagu Early Winter juga menikam kalbu, malah aku anggap lagu nilah yg paling best antara semua lagu dlm album ni. Lagu ni ada special appearance oleh Keane's Tim Rice-Oxley. This song is so brilliant, 80’s pop song at its best ! Suara Gwen pun dlm ni sgn memukau dgn lenggok style 80an nya tu. Temponya sederhana dan agak haunting sikit. Lagu2 seperti Now Than You Got It, Yummy dan Don’t Get It Twisted reminds me of the early album “Love Angel…” atau lagu2 dlm album No Doubt’s Rock Steady. Semua lagu ni berentak modern, mempunyai elemen hip hop, rap dan unsur2 cheerleading. Lagu Yummy adalah lagu yg experimental. Basically it is electronica dgn bermacam2 sampler sound. Muziknya sound stupid dan witty tapi agak menarik jugak. Artis undangan ialah Pharell. Also backing vocal perempuannya ada elemen2 Harajuku mcm dlm album pertama dulu. Ending lagu ni brilliant, dah mcm soundtrack filem seram + circus sikit atau dlm kata lain Psycho Circus ! Don’t Get it Twisted juga sebuah lagu yg gila2 sikit tapi tak segila lagu Yummy. Menarik dan very catchy, dan sometimes berentak circus juga.
The rest of the song takde apa2 yg menarik nak diperkatakan. Lagu 4 In The Morning, U Started It, Wonderful Life is fairly a good track but that’s it. While lagu2 yg tak best selain Wind It Up ialah Flourescent, Orang County Girl dan Breakin’ Up.Lyrically, Gwen bnyk nyanyi pasal putus cinta, problem with relationship, unsur2 seks dan lirik “girl power” cthnya seperti dlm lagu Wind It Up.
Overall aku rasa album ni tak sehebat album “Love Angel…”. Lagu2 yg terkandung dlm album ni sound simple dan slow sgt. Irama 80an masih ada tapi semua mostly lagu2 pop yg slow membuatkan aku rasa boring. Khabar mengatakan yg Gwen akan kembali dgn groupnya No Doubt, so let’s hope dia dan bandnya kembali dgn idea2 yg baru.


No comments: