Tuesday, May 02, 2006

And the Winners Goes to....

Aiseh, semua blog ada update pasal AIM ke 13 Sabtu lepas, tapi masalahnya aku ni cuma tgk separuh2 je...kejap tgk, kejap tak tgk. So, ulasan aku ni lebih kurang mcm nak taknak ulas aje la. It's more on my personal opinion aje.

Opening ceremony mmg aku tak tgk, sebab pegi Carrefour. Lagipun aku bknlah eager sgt sampai nak kejar masa tgk AIM ni. But I heard from other bloggers that persembahan VE tak menyerlah langsung...nasib baik aku tak tgk, kalau tak buang masa jer...aku pun bknnya suka kump. hip hop Malaysia sgt. (exception Too Phat).

Persembahan Vokal Berkumpulan Terbaik Di Dalam Album.
Rabbani - Suara Akhir
Raihan - Ameen
Ruffedge - Ruffera
Too Phat - Rebirth into reality
VE - For you
Winner : V E - For You
Komen : Tak minat dan tak pedulik...!

Mula2 rasa rugi gak tak tgk duet from Siti & Hazami. I mean both is excellent in their music vocally. But it seems that everybody tak suka kolaborasi antara mereka berdua. Mereka menyanyikan lagu Getaran nyanyian Anita Sarawak.

Start disinilah aku tgk AIM ni :

Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Wanita)
Adibah Noor
Anita Sarawak
Dina
Jaclyn Victor
Siti Nurhaliza
Winner : Siti Nurhaliza
Komen : Inilah satu2 nya keputusan dlm AIM ke 13 ni yg aku rasa tak meleset sangkaannya. Adibah Noor even dah berpengalaman pun, aku rasa kalau dah 2 atau 3 album komersil, bolehlah jadi saingan pada Siti ni. Aku suka Jac tak menang, sebab aku dah bosan dgn suara overnya tu. Kat M'sian Idol dulu mmglah semua terpesona dgn vocalnya, tapi entah kenapa lama2 aku rasa mcm nak muntah dgr, telinga aku pun bingit mendengarnya. Aku teringat Juara American Idol dulu, Fantasia. Dia ni pun suara sama mcm Jac ni, and no wonder dia ni tak sepopular Kelly Clarkson.

Then ada showcase utk artis baru terbaik, tapi aku rasa bosan plak, aku pegi makan dulu kat dapur...he, he...

Artis Baru Terbaik
Adibah Noor
Ahli Fiqir
Dina
Jaclyn Victor
Sharifah Zarina
Winner : Jaclyn Vintor
Komen : Mmg tak puas hati. Personally, aku rasa Adibah Noor lebih layak barbanding dgn Jac. Also patut diingat, ini adalah anugerah Artis Baru, Jac ni mcm dah popular earlier and patut diberikan pada Adibah Noor.

Album Rock Terbaik
Flop Poppy (Cenderajiwa) - Andy & Mijie (Flop Poppy)
Nitrus (Rasa) - Eddie & Syed (Nitrus)
Awie (Santai) - Edrie Hashim
Zoul (Zoul) - Zoul & M Nasir
Spider (Spider Live at Planet) - Keon & Boon Tan
Winner : Awie (Santai)
Komen : Walau aku tak dgr album Awie ni, aku personally rasa Awie deserve to menang. He's been in the industry for quite a long time and melalui lagu Iris, aku merasakan yg dia telah matang dlm lagu dan nyanyiannya. Also nowadays, dia mmg keep low profile tp tak bermakna dia tak boleh menang apa2 trophy utk mlm tu. 2nd choice aku ialah Flop Poppy, tapi takde rezeki.
Then, muncul pulak Brothers featuring Waheeda. What can I say, dua2 rap hancur. Actually bila aku tgk Waheeda on stage, aku mmg tak suka. Keras semacam je. Aku rasa mcm dia nyanyi tak kena tempat dgn lenggok2 Mr bean dia tu. She really cannot perform, only can sings something like Arabian songs.
Album Nasyid Terbaik
Raihan (Ameen) - Bakafro
Brothers (Brothers Reunited) - Yassin, Syah & Farihin
Far East (Far East) - Greg Henderson
UNIC (Satu Dekad) - Faizal Osman, Munif Ahmad & Isman Isam
Rabbani (Suara Takbir) - Archie
Winner : Raihan
Komen : Raihan deserve to win. They are the only true nasyid to me while Rabbani is more commercial oriented.
Album Hard Rock Terbaik
Barongan (Cakap Terang) - Barongan & Jean Lau
O2 (Radio Tanah Melayu) - Boon Tan
Jinbara (Suatu Evolusi) - Andi Rahman
May (Live & Unplugged at Planet '05) - Boon Tan & Rosmin Hashim
Winner : May (Live & Unplugged at Planet '05)
Komen : Yes, May deserve to win. If u ask me, May is the only true hard rock band in this category, while Barongan is more heavy metal.
Anugerah Kembara diberi kepada Raihan once again. Well, takde siapa2 yg layak utk anugerah ni. Maybe, Siti juga patut menang coz dia ada perform kat Royal Albert Hall. Takpe lah Siti, maybe next year kot.

Then, followed up by Lo's performance, nyanyikan lagu Sleepy Head. Dgn muka selamba and persembahan yg sempoi, dia berjaya menarik perhatian crowd, diiringi dgn beberapa budak2 sekolah Sri Inai. Aku rasa Jason Lo ni pun ex-sekolah Sri Inai la ni.
Artis Inggeris Tempatan Baru Terbaik
Deja Voodoo Spells
Mass Raw
Saer Ze
Winner : Deja Voodoo Spells
Komen : ha, ha...mmg aku tak pedulik. Semua aku tak kenal...kalau Deja Moss tu kenal la...apa lagi Paul Moss!

Video Muzik Terbaik
Lo (Sleepyheads) - Henry Oi
Love Me Butch (Hollywood Holiday) - Hue Team
Ahli Fiqir (Angguk-Angguk Geleng-Geleng) - Joey Khor
Adibah Noor (Terlalu Istimewa) - Nan Sulong & Hafiz Ibrahim
Adam (Tak Tahu) - Yusry

Winner : Lo (Sleepyheads)
Komen : Bravo....way to go bro...! Adibah Noor is the closest saingan. While Ahli Fiqir is good but too kebaratan.

Anugerah Wirama goes to S.Atan. Mmg contribution dia kepada industri tanah air perlu kita hargai.

Kalau tak silap aku, lepas tu ada persembahan dari muka2 yg tak kenal. Ridzuan la...Shannon la..., Zoul la...
Tapi Zoul tu adik kpd M.Nasir, muka2 ada resemblance sikit tapi a bit jongos....mcm M.Nasir masa muda2. But lagu dia tak sedap mana pun.
Album Indonesia Terbaik
Peter Pan (Alexandria) - Capling, Koni & Noey
Rossa (Kembali) - Yonathan Nugroho
Radja (Langkah Baru) - Isfan Fajar Satryo & Radja
Padi (Padi) - Piyu, Jan Djuhana & Padi
Glenn Fredly (OST Cinta Silver) - Jan Djuhana & Glenn Fredly

Winner : Padi (Padi)
Komen : Mmg dah agak dah. Kalau anugerah ni berdasarkan undian sms or undian orang ramai, definitely anugerah ni jatuh kat Peter Pan or Radja. Padi is more innovative than them. AIM is based on quality. Peter Pan dgn lagu yg balik2 dan stereotaip and Radja reminds me of Exist...and I hate Exist!
Artis Harapan
Amylea
Felix
Marsha
Premelodic
Ridzuan

Winner : Ridzuan
Komen : Mamat mana la diaorg dpt ni. Mcm Mr Bean pun ada.... But based on his performance, dia mmg berbakat, but try to find own identity la... ini aku tgk bnyk influence oleh Jamal Abdillah. Suara pun agak similar. Pakaian pun mcm waktu Jamal nyanyi dlm pertandingan Bintang RTM dulu. Dia ni badan kecik2 mcm Sudirman. Actually, keputusan AIM selalu mcm ni, previous AIM tak ingat yg ke berapa, ada sorang artis nama Rabbit menang...ha, ha... apa punya nama la... lepas anugerah tu, terus si arnab ni menghilangkan diri.

Kulit Album Terbaik
Amy Mastura (Lebih Baik)
Anita Sarawak (Another Dimension)
Fazley (Lain)
Nitrus (Rasa)
Too Phat (Rebirth into reality)

Winner : Too Phat

Rakaman Album Terbaik
Anita Sarawak (Another Dimension) - Edry
Too Phat (Rebirth into Reality) - Illegal & Yassin
Jaclyn Victor (Gemilang) - Peter Chong, Kalvin Tan, Azlan Abu Bakar, Rusmie Booty, Jenny Chin, Riza Omar, Che Mat, Alfie Zainal, Mohariz Yaakob, Zairi & Sunil Kumar.
Lo (The fall) - Greg Henderson & Lo
Dyg Nurfaizah ( Kasih) - Jenny Chin, Gred Henderson, Zailan Razak, Rahmad Ayob, Rosli Selasih, Acis & Simon.

Winner : Dayang Nurfaizah (Kasih)
Susunan Muzik Terbaik Di Dalam Lagu
Azlan Abu Hassan - Ikan di laut, asam di darat (Adibah Noor)
Azlan Abu Hassan - Kata (Hazami)
Alfa Booty - Dibawah pohon asmara (Jaclyn Victor)
Alfa Booty & Masrumie Booty - Tak Tercapai Akalmu (Ellyana)
Ramli MS - Gemilang (Jaclyn Victor)
Winner : Ramli M.S (Gemilang)
Persembahan Vokal Terbaik Di Dalam Album (Lelaki)
Rithan (Deja Voo Doo Dalls)
Hazami (Kata)
Jamal Abdillah (Aku Penghibur)
Muss ( May) - (Live & Unplugged at Planet '05)
Shannon (Dilanda Cinta)
Winner : Shannon (Dilanda Cinta)
Komen : Ini lg satu kejutan! Aku ingat Hazami yg menang....anyway, masa tgk persembahan Mamat ni, rasa boleh tahan jugaklah. Muzik pun ok, simple and catchy.
Album Inggeris Tempatan Terbaik
Anita Sarawak (Another Dimension) - Archie Nasution
V.E. (For You) - Zaf, Lah, Cham, Shah, Damian Shortysoul
Pop Shuvit (Here & Now) - JD & Greg Henderson
Lo (The Fall) - Lo
Too Phat (Rebirth into Reality) - Malique, Joe Flizzow, DJ T-Bone, Terry Lee, Illegal, Yassin, Jae Chong, Machi, Carlo Nanni & D'Navigator
Winner : Too Phat
Komen : Rasa malas pulak nak komen. Tapi Too Phat ni dah beberapa kali menang anugerah ni, so mereka ni dah otai, and undefeated.
DALAM KENANGAN
Tribute to Allahyarhamah Rosiah Chik dan Allahyarham S Jibeng.
Ada performance by Dayang Nurfaizah menyanyikan lagu Kasih. Mcm Afdlin, Dayang also my fave female singer (maybe the one and only kot), she got style, she got karisma and vocal yg power. Betul ke Acis yg main piano tu...? Nampak dah tua la...mungkin sebab dah kahwin dgn org tua kot.
Album Pop Terbaik
Jamal Abdillah (Aku Penghibur) - Fauzi Marzuki & Arab
Hazami (Kata) - Arab & Hazami
Dayang Nurfaizah (Kasih) - Jenny Chin, Zailan Razak & Rosli Selasih
Adibah Noor (Terlalu Istimewa) - Adibah Noor, Azlan Abu Hassan, Mohariz Yaakup, Jock Chew, Badrul "The Muffins"
Jaclyn Victor (Gemilang) - Aidit Alfian, Ajai, Azlan Abu Hassan, Edrie Hashim, Jenny Chin, Mohariz Yaakup, Ramli M.S., Aubrey Suwito, Sunil Kumar, Michael Simon & Ahmad Izham
Winner : Jaclyn Victor (Gemilang)
Komen : Aku dah agak dah album ni akan menang. Tgk lah berapa lori komposer2 yg menyumbang utk album dia ni...kalau tak menang aku tak taulah.
Lagu Terbaik
Ku Seru - Misha Omar
Gemilang - Jaclyn Victor
Warkah Buat Laila - Zahid
Adibah Noor - Terlalu Istimewa
Aduh Saliha - Mawi

Winner : Warkah Buat Laila (Zahid)
Komen : Lagu apa yg menang ni...? Tak pernah dgr pun...? Tapi dgr pada clip dia tu, rasanya best kot. Aduh Saliha tu lagi best kalau org lain yg nyanyi la...bkn Mawi...! Cuba bg Jamal mesti best.
Album Terbaik
Jaclyn Victor (Gemilang)
Komen : Mcm biasa, satu lori komposer naik pentas berucap. Si Edrie Hashim tu mcm bagus2 je, nak tunjuk macho dia tu. Taulah rambut dia buat teknik rebonding. Tapi aku ingat lagi waktu lepas sekolah menengah dulu, waktu dia duduk Keramat rumah nenek dia. Budak2 sekolah menengah aku ramai jugakla yg belajar main gitar dgn dia. Aku pun ada la terselit2 jugak kadang2. Speech Ajai la yg paling macho sekali antara semua, dgn slang Mat Saleh terputus lidah dia tu, muka konon hensem sgt la tu. Rasa nak belasah je mamat tu....

Oh ya...aku lupa nak masukkan persembahan dr Jamal dan M.Nasir nyanyikan my fave song iaitu Ghazal utk Rabiah. Aku rasa persembahan mereka mcm yg mereka biasa persembahkan kat lain2 anugerah show.
They should replace the 2 host Afdlin and Bob kepada muka2 lain. I mean asyik2 mereka je yg jadi host. Mmg la mereka ni kelakar, but lama2 boring la. Also, kenapa lekeh sgt mereka berdua ni, especially Afdlin ni. Dahla muka mengantuk...baru bgn tidur ke...? Anyway, aku fahamla tugas hos ni berat and memenatkan, so tahniah jugakla pada mereka sbb berjaya mengendalikan rancangan ni dari mula hingga akhir. Aku nak tgk utk next AIM mereka masukkan Aznil or Adlin sbg pengacara...amacam ok tak...?
Utk Maddox, jgnlah bersedih sgt Adibah Noor tu tak menang. Thanks also, aku bnyk refer kat kau punya blog for this ulasan. Adios!

4 comments:

Saudagar Mimpi said...

Terima Kasih saudara sbb singgah ke Prahara Seni.
AIM yang lepas ni terasa macam kurang garam je. Tak tau kenapa...mungkin sbb citarasa aku dah menurun agaknya :P

Lord Vorphalack said...

thanks also saudagar mimpi sbb singgah ke blog aku.

citarasa kau menurun or citarasa mereka yg menurun kot....

anyway, i still remember M'Nasir dpt bnyk anugerah dlm AIM menerusi Phoenix Bangkit. Tahun berapa ha...? Phoenix Bangkit is the best Malay album of all times. Org yg faham seni je boleh terima album tu...

Saudagar Mimpi said...

Seingat aku tu AIM 2002 yang mana album tersebut menang banyak kategori utama termasuk Album Terbaik & kulit album terbaik. Sebenarnya setiap album M .Nasir unik mengikut masanya. Album kumpulan Kembara juga tidak kurang hebatnya.

Lord Vorphalack said...

Yes Bro...semua album M.Nasir aku layan, termasuklah zaman Kembara and duet dgn Yunizar Hussein dulu... walau masa duet tu ada jiwang karat sikit...he. he...