Wednesday, May 03, 2006

The Weird Steve Buscemi

Supporting actor selalunya tak lah se’glamour’ mcm main actor, tapi mereka nilah yg menjadi tunjang utk kejayaan sesebuah filem. Sometimes, a supporting cast ada jugak jadi a main cast untuk filem yg lain. Tapi, ada sorang mamat ni, tak pernah la aku tgk jadi hero atau main actor utk filem. Tapi he has appeared in so many film as a supporting cast, and I have to admit yg aku enjoy tgk film lakonannya. He is Steve Buscemi. Biasanya dia akan lakon watak org gila, org jahat atau watak kelakar. Mungkin mukanya yg tak glamour dan tak hensem, menjadikan dia ni tak glamour and low profile.

I know he’s been in a movie since 80an dulu, but his first film yg aku tengok adalah as a Mr Pink in Reservoir Dogs (1992). He acts as one of the 7 members of the mob who planned a big robbery and everything gone wrong in their plans. Nampaknya, dia ni mmg favourite actor for Quentin Tarantino’s movie, where in 1994, he’s in the Pulp Fiction as Buddy Holly. This time tak bnyk sgt appearance dia, only in a bar scene with John Travolta and Uma Thurman.

As Mr Pink in Reservoir Dogs.

Dlm Desperado (1995), dia ada make a special appearance pada permulaan scene, as a waiter kalau tak silap aku, yg melayan si Antonio Banderas berborak dlm bar. Ini pun one of the movies yg org tak ingat sgt about him. Not until in 1997 in Con Air, yg aku tgk dia ni dpt bnyk jugak scene as a really2 dangerous serial killer, yg dah ditahan dan nak di shifted to another prison menaiki kapal terbang. Walau takde action scene, and terperok aje dlm kapal tu kena ikat (siap pakai mask lagi!), tapi he’s a real psycho in that plane!

Dlm The Wedding Singer (1998), ada jugak a little appearance dia as a singer dlm wedding party, si Adam Sandler ni. But not as a normal singer…but a really psycho one! In 1998’s Armageddon, in my opinion is his film yg paling ‘meletup’ and paling glamour sekali. He is one of the crew yg paling gila2 dlm kapal mission tu! At one time, sampai huru hara seluruh crew kapal tu masa dia naik “syeh” sebab tension dok kat meteor tu aje. Akhirnya kena ikat sampai akhir film….tapi dlm film ni jugak dia ni playboy giler…he, he…

In a mission to save the earth... (Armageddon)

Actually, bnyk lagi appearance dia dlm other film mcm Escape from L.A, Fargo, Big Fish, The Island, Coffee & Cigarettes etc. But I see, dia ni kebelakangan ni dah kurang dpt a big part mcm Reservoir Dogs and Armageddon dulu. But posting kali ni is dedicated to him, yg selalu menceriakan sesebuah film dan membuat aku tak kering gusi melihat gelagatnya.

2 comments:

eVerYthInG SHASHAY @ ASH said...

bro.. i totally agree wit ur point on dis steve guy .. dia kira macm johnny lever in bollywood laa ..

Lord Vorphalack said...

mmg masa aku tulis blog ni, aku terbayang muka joker film bollywood ni.... but aku tak tau his name coz not a fan of bollywood movies