Tuesday, May 02, 2006

The Descent (2005)


Director :
Neil Marshall
Cast :
Shauna MacDonald
Natalie Mendoza
Alex Reid (II)
Saskia Mulder
Nora-Jane Noone
Aku heran jugakla kenapa ramai horror fans praised this movie. I think it is a below average even for the B-grade movie standard. Filem ni mengisahkan sekumpulan 6 perempuan2 girl power, jenis Fear Factor punya lasak, yg membuat satu ekspidisi meneroka gua. Actually, mereka ni saja buat gathering sebab nak mententeramkan hati salah sorang kawan mereka yg baru saja kehilangan suami dan anak perempuannya, berikutan kemalangan kereta yg dialaminya sekeluarga.
First of all, tak ke a bit odd to see only perempuan aje yg join ekspidisi ni ? I mean normally, we will see at least ada la sorang guy join sekali. Sekeras2 perempuan pun, perlu la jugak tenaga and kudrat lelaki sbg pelindung dlm keadaan emergency. Well, I think the first 50 min is more like a documentary about the cave expidition, and unluckily, ada tanah runtuh sikit dlm tu dan mereka terperangkap.
Suddenly, entah dari mana dtg, muncullah some kind of hungry predator, tak tau la nak describe apa benda tu, manusia cannibal ke...hantu ke...alien ke...tapi tak kisahlah. Mula2 ingatkan sekor aje, rupa2nya ada beberapa ekor dan sorang demi sorang drp member ekspidisi tu mati dibunuh/dimakan. Boleh dikatakan ngeri jugak filem ni, coz anda akan tgk mangsa diratah oleh predator2 tu, but filem ni scenenya kat gua, so nampak blurry sikit, kemerah2an aje. Tak nampak real ke'gory'annya. Makhluknya pun, bukanlah original sgt... dah bnyk sgt filem yg menampilkan makhluk seram, berbadan manusia, berkepala botak and muka hodoh.
Kalau ada good point about this movie pun adalah kerana scene dlm gua di mana mereka berhempas pulas to explore the cave and to survive from disaster dlm gua tu. Yg lainnya, aku rasa hampeh.
** / *****

No comments: