Thursday, June 22, 2006

Jalan2 Cari Makan...

Once a month or twice a month (bila kaya sikit) aku akan bawak family aku makan2 kat tempat yg best2 sikit. Here's my favourite place to makan in KL. (in no particular order) :
Cozy Corner
Quite some time jugak ada di KL. Paling lama adalah di Ampang Park. Although I feel that this shopping is only for gals, but I will come here just to dine at Cozy Corner. Makanan semua ada dari Thai food membawak kpd Western Food. Semuanya sedap2 belaka. Then diaorg ada buka cawangan kat Ampang City, but lepas Ampang City pun mcm nak bankrap, diaorg pindah ke Great Eastern Mall. Now aku selalu hangout kat Great Eastern coz di sana lebih dekat dgn rumah aku dan lebih besar. Fave food there, Chicken Chop Gravy. Makan kat sini actually dah jadi tradisi kami sekeluarga coz dari aku sekolah rendah lagi bapak aku introduce restoran ni.
Naili's Place
Located nearby Ampang Point. Aku tau mengenai restoran ni lepas tgk Jalan2 Cari Makan dulu. So aku pun cubalah, and mmg masakan dia best2. Aku rekomen kalau pergi kat sana korang cuba masakan goreng2nya or lauk2nya. Kalau korang order masakan western, aku rasa it is a bit expensive and rasanya biasa aje. Paling menarik mengenai restoran ni ialah design nya ygber suasana beach dgn pokok kelapanya. Korang boleh pilih nak makan along the sidewalk, atau di dalam (tkt bawah & atas). Ada jugak tempat kalau korang nak makan bersila aje, dgn mejanya yg rendah sikit.
Tupai Tupai Restorant & Cafe
Mmg aku teruja kat restoran2 yg mempunyai design2 atau suasana2 yg relaxing. Aku pernah makan sekali jekat sini iaitu last month, tp mungkin akan pergi lagi dpt gaji hujung bulan ni. Located kat belakang DewanBahasa & Pustaka. Aku pun tak sangka kat belakang Dewan Bahasa ni ada restoran tu coz tempat tu sunyi sikit.Tempatnya sgt cantik & luas, kalau bawak anak2, boleh diaorg main2 kat kawasan sekitar tu. Hari tu makan nasi goreng cina plus lauk2 mcm tauhu, ayam, daging plus sayur2. Makan kat sini rasa mcm makan kat kampung sesuai dgn tag nya iaitu "Suasana di Rimba Kuala Lumpur".
Chili's Grill & Bar
Aku suka betul beef steak dia. Make sure korang betul2 kosongkan perut sebelum nak makan beef steak ni. Tempat yg selalu aku hangout ialah di KLCC coz again, dekat dgn rumah aku. Ada dua section, satu area merokok dan satu tak merokok. Sesuai jugak kalau korang lepas tgk wayang atau sebelum tgk wayang coz kat sebelahnya ada TGV. Aku pun pernah sekali makan dgn si Maddox ni lepas tgk Star Wars 3 dulu. Hari2 lain biasanya aku pergi sekeluarga.Tapi in the weekend biasanya very the penuh, and have to beratur tunggu turn to get in.


Manhattan Fish Market
Asyik2 kedai western aje mesti makan daging or ayam. Sekarang aku nak makan ikan pulak. Mcm2 jenis ikan ada dlm restoran ni. Kerapu, Salmon etc. Branch2 yg selalu aku kunjung adalah di Ampang Park & KLCC. Biasanya tempat ni takdelah penuh sgt, coz takde choice melainkan fish2 belaka aje. Namun aku suka suasananya mcm makan kat kapal tangkap ikan...he, he...Aku suka makan dishes kerapu fillet kat sana. Ada jugak kids meal dan harganya takdelah mcm Happy Meals McDonalds tu!


Strawberry
Kalau kat ofis, rasa2 nak makan waktu lunch yg best2 dan mahal2 sikit, kitaorg akan pergi kat Strawberry Cafe yg located kat PJ State. Menghidangkan makanan goreng2, lauk2 dan juga western. Aku rasa makanan western di sana biasa aje, tapi masakan goreng and Thai nya mmg best! Have to rush a bit bila makan di sini coz waktu lunch sejam aje. Namun, tempatnya mcm cafe biasa aje.

Secret Recipe Cakes & Cafe
Secret Recipe sekarang makin berkembang maju. Aku tgk bnyk cawangan2 baru dibuka. Well, aku dah lama jugak jadi pengunjung tetap restoran ni, samada di Alpha Angle, Ampang Point atau Berjaya Times Square. Terkenal dgn cakenya yg sedap2 belaka, I just love their cheese cake! Di samping tu ada variety of western food yg also sedap. Biasanya aku mkn chicken chop dgn nasinya. Di Alpha Angle bila weekend mesti penuh, so aku akan beralih pulak ke Berjaya Times Square coz it is located kat tempat yg terpencil sikit.


Victoria Station
Walaupun aku rasa steak Victoria taklah sehebat di Chili's, namun dia patut masuk dlm senarai jugaklah. Concept restoran ni canggih jugak, menggunakan keretapi sbg trademarknya. Kalau masuk dlm restoran ni, ada 2 pilihan, samada korang nak makan kat area biasa atau ada satu area dlm keretapi. Bezanya, keretapi tu tak bergerak la. Yg aku tau dia ada 3 cawangan, satu kat Jln Ampang, satu kat PJ dan satu lagi kat area Damansara.


Sri Thai Restaurant
Restoran makanan Thai yg paling best di PJ. Tomyamnya...perrggghhh, pekat dan ingredientnya best2 beb!Ada di location ofis aku jugak tp taklah boleh makan regularly mcm aku makan di Strawberry coz harganya mahal2 and ala carte aje. Biasanya kitaorg makan bila ada boss2 nak belanja or member2 belanja for special occassion. Hai...bilalah boss2 aku nak belanja lagi!

Hartz Chicken
All u can eat chicken buffet restaurant! Makanlah sepuasnya and make sure perut kosong jugak...this is buffet beb! Macam2 jenis masakan yg bertemakan ayam. Plus ada jugak side dishes mcm potato, salad, soup etc. Air minuman korang refill lah seberapa bnyk yg kau suka. Actually masakannya aku rasa biasa aje, tapi harganya sgt berpatutan around RM16 something aje. Biasa aku lepak di Sunway Pyramid atau Berjaya Times. Di Sunway boleh tgk pemandangan Sunway Lagoon sekali. Mmg kena tunggu turn yg lama utk dine in especially on weekend.

I can go on and on on this list but cukuplah 10 aje. Restoran2 mcm Pizza Hut, Coffee Bean Cafe, Starbuck etc tu tak payahlah aku cerita coz rasanya semua org mesti pergi tempat mcm tu. Lepas update blog ni rasa mcm lapar pulak!.





5 comments:

Edd Vedder said...

oohh.. aku suka entri ko kali ni. Maybe sbb aku pun suka makan kot.. hehe.
anyway, aku selalu dgn girlfriend aku aja. Kitaorang ni mmg suka try tempat2 makan baru. Boleh dikatakan kebanyakan tempat yg ko mention tu kitaorang dh pegi. Restoran Cowboy yg dekat stadium PJ tu ko dh pegi ke?

aku tgh survey nak bwk girlfriend aku makan untuk birthday tapi tak jumpa tempat yg cun.

any ideas? Citer sket la pricing makanan kat victoria, chilli's, steakhouse..

Lord Vorphalack said...

Dok kl ni tak sah kalau tak suka makan kat luar. Area PJ ni aku tak familiar sgt even aku keje kat PJ. (aku dok ampang mcm kau gak!). Restoran Cowboy tu area mana...?

celebrate birthday g/f...? hmmm...
kalau nak romantik betul, pegi hotel la...tp kalau dlm list aku tu, elok pegi Victoria Station, sbb tempatnya classy sikit compare to Chili's

maddox said...

Kalau kau nak compare, price kat San Fran Steakhouse tu lagik mahal. Kalau kau aim for a nice food at an affordable price, aku suggest Chilli's. Kalau kau aim for nice food with wide variety of choices, aku suggest Victoria.

yg kat Stadium MPPJ tu branch dia kan? Originally kat Uptown Damansara. Ada sorang waiter kat Cowboy uptown tu, kitorang panggil dia abang kuda sebab muka dia macam kuda. Hahahah...

kalau kau suka thai food, aku prefer lagi Chakri's Palace compare to Restoran Sri Thai. Tapi need I to remind you harga dia mahal sikit lah.

Edd, aku suggest kau pergi Chilli's lah. Tapi kalau kau nak romantik, aku suggest Uncle Chilli's kat PJ Hilton. Orang pun tak ramai, food dia pun not bad. Kalau kau bosan kat sana, just hop to Victoria. Seberang jalan aje beb!

Lord Vorphalack said...

kalau compare Victoria & Chili's, aku prefer food kat Chili's. Tapi environment kat Chili's lebih sesuai kalau kau pergi dgn kawan2 satu group.

Kalau Victoria, romantik sikit.

Chakri's Palace...?? Takut nak masuk la... sekali tgk bill, terus muflis!

Edd Vedder said...

thanks bros..

aku tgk JJCM kt tv3 ari tu.. ada citer pasal restoran Cowboy kat Stadium MPPJ tu, tu yg aku tanya sbb environment dia nampak mcm romantika di tepi tasik.. hehe.

anyway,it's a toss between Chilli's and Victoria.. tapi yg penting kena check budget dulu.. hehe