Sunday, June 18, 2006

Running Scared (2006)


Cast :
Paul Walker as Joey
Cameron Bright as Oleg
Vera Farmiga as Teresa
Karel Roden as Anzor
Director :
Wayne Kramer
Minggu lepas sempatlah aku menghabiskan 2 title of my DVD, this week mungkin aku takkan tgk apa2 DVD lagi coz nak concentrate for my final exam. Kalau Sabtu lepas aku tgk Munich, thriller yg slow ceritanya, kali ni Running Scared thriller yg laju gila babi punya cerita!
Cerita ni start with seorg budak bleeding dan Paul Walker yg dlm keadaan sgt cemas. Then terus membawa kita ke scene di mana sekumpulan mob dan sekumpulan corrupted killer bertelagah dan tembak menembak antara satu sama lain. Joey, lakonan Paul Walker, is one of the mob dan dia actually patut memusnahkan pistol yg digunakan utk membunuh polis tersebut. Instead, dia sorokkan pistol tu dirumahnya. Joey mempunyai isteri (yg seksi gila pakai g-string!) dan seorg anak lelaki Nicky. Nicky pulak baik dgn sorang anak jirannya Oleg. Things started messy bila mereka dua sekawan ni terjumpalah Joey ni sorokkan pistol tu kat basement rumah dia. Oleg ambik pistol tu.
Si Oleg ni pulak mempunyai bapak tiri yg tak betul sikit. Mmg psycho dan suka dera Oleg. Bapak dia ni gila babi minat John Wayne and satu hari tu, Oleg ni insult dia dgn mengatakan "John Wayne is a faggot!". Apa lagi, meroyanlah bapak tiri dia tu dan start histeria. Oleg bengang dan menembak bapak tirinya di bahu. Oleg lari selepas tu, dan Joey mengetahui tentang kehilangan pistol tu. Joey cemas dan dari sinilah bnyk adegan2 yg cemas seperti adegan mencari Oleg, adegan konflik dgn dirty cops, adegan konflik dgn mobs nya sendiri dan bnyk lagilah.
Aduh...huru hara aku tgk filem ni! Bnyk sgt nak diterangkan dlm filem semata2 kerana sepucuk pistol dan Oleg. Bapak tiri Oleg tu sebenarnya sepupu pada Russian Mob dan ada connected dgn kumpulan Joey. Dan salah sorang corrupted cops yg survive pembunuhan diawal filem tu pun mencari Joey utk pistol tu. Jalan cerita yg kelam kabut dan berbelit2 ni seolah2 cuma skrip writer dan pengarahnya aje yg tau. Diaorg tak ambik tau whether penonton faham ke tak, cuma harapkan penonton enjoy the high tension and action/violence scene dlm filem ni je.
Oleg dlm cerita ni pun melarikan diri ajelah kerjanya. Mula2 jumpa pelacur dan berlindung with her sehingga dia carik pasal dgn bapak ayam. Lepas tu dia diculik oleh pasangan laki bini yg psycho. Gila... pasangan ni sekali imbas nampak mcm happy family but rupa2nya bunuh budak. 2 org yg aku sangka anak yg bersama dgn mereka pun sebenarnya mangsa culik. Nasib baik bini Joey (man...i cannot forget her ass!), dtg menyelamatkan Oleg tu.
Honestly, I never like Paul Walker. Entahlah, expression muka dia aku tak suka, nampak mcm kaku aje, tak kiralah filem Into The Blue ke...Fast and the Furious ke.... Tapi dlm filem ni aku rasa dia ok jugak compare to his previous filem. But aku a bit think dia ada over sikit la dlm setengah2 scene especially tension scene. I mean tak payahlah terlalu kecoh dan gabra gila babi semata2 pasal pistol tu hilang!
Cameron Bright semakin laku sbg pelakon kanak2 sekarang ni. Mukanya yg stiff dan sugul, mmg sesuai dgn watak dlm filem ni sbg kanak2 yg didera. Susah betul nak tgk dia ni senyum kecuali pada ending cerita aje. Rasanya kalau dia ni lakon dlm remake terbaru The Omen pun ok gak!
There's a little bit of a twist pada ending cerita ni. Anyway, pada siapa yg suka non-stop action & violence, aku recommend tgk la cerita ni. But siapa2 yg nak balance antara action dan storyline (macam aku), ini bukanlah cerita yg sesuai.
*** / *****
Cameron Bright as Oleg

3 comments:

Edd Vedder said...

papan streka,

aku actually enjoy tgk running scared. Tarantino pun pernah puji cerita ni. Disebabkan cerita ni dia amik Paul Walker berlakon dlm next project dia, Inglorious Bastards.

..fave scene aku masa Paul Walker kena tebas ngan ice hockey puck. Sakit siot!

..good writing dude.

Lord Vorphalack said...

Yup, u r right. Tarantino ada puji this film, and Wayne Kramer pun bnyk dpt inspirasi drp Tarantino.Selain Inglorious, aku tunggu gak short film dia dlm Grindhouse

Aku tau film ni sengaja dibuat kacau bilau style, cuma rasa terlalu bnyk nak diceritakan dlm sebuah film. Anyway, itu my personal opinion je.

Aku pun suka scene tu, rasa mcm aku pulak yg kena hockey puck tu...!Watak plg aku suka sebenarnya Anzor...he, he...

Lord Vorphalack said...

hai mak...aku ingat mak minat baca blog gossip2 aje...rupa2nya DVD pun minat!

mak ni pantang tgk laki hensem je, mesti merembes...!