Wednesday, June 21, 2006

Upcoming Movie : Perempuan di Dalam Air

A very2 dreamy poster. Filem ni pun actually is about dream atau lebih tepat lagi about fairy tales. Ini adalah filem M.Night Shyamalan yg ke 7. Filem terakhirnya iaitu The Village adalah, in my opinion, antara filemnya yg paling mengecewakan. Aku started to know M.Night after filemnya yg sensasi iaitu The Sixth Sense. Filem tersebut merupakan antara filem horror facourite aku, jalan ceritanya very slow but scary and twisted ending. After that, dia mengarah filem Unbreakable, yg aku rasa boleh tahan, tp tak boleh beat The Sixth Sense. The follow-up like Signs & The Village betul2 menegcewakan, namun aku tau yg Signs dpt kutipan yg memberangsangkan jugak.
M.Night ni bnyk terpengaruh dgn filem2 Hitchcock, dan filem2nya juga ada elemen2 Hitchcock sometimes. Yg penting trademark filemnya adalah its twisted ending. Walaupun, kalau nak ikut statistik aku, M.Night ni makin lama buat filem yg makin bosan, namun aku tunggu jugak filem Lady in The Water ni, coz aku berharap sentuhannya kali ni ada elemen2 kejutan mcm dlm filem The Sixth Sense or Unbreakable.
A simple sinopsis :
The Lady in the Water according to M.Night, adalah berdasarkan bedtime story untuk anaknya. Dia mengisahkan seorg attendance pool yg merupakan penyewa juga pada sebuah apartment yg menyelamatkan seorg perempuan drp lemas di swimming pool tu. Tak tau mcm mana, suddenly perempuan tu bknlah seorg manusia, tetapi seorg "narf", watak di dalam fairy tales. This lady agaknya tersesatlah kat alam nyata ni dan nak mencari jalan masuk ke alam fantasynya balik.
Yg aku tau jugak, attendance ni (lakonan Paul Giamatti - my fave actor also) dah jatuh cinta dan cuba nak menyelamatkan perempuan ni drp some sort of makhluk/creature yg wujud dlm alam fairy tales tu. "The Lady" dlm filem ni adalah lakonan Bryce Dallas Howard, actress utama dlm filem The Village. Agaknya M.Night senang berkerja dgn actress ni kot. Paul Giamatti tak payahlah dipertikaikan lakonannya. Dia memberikan lakonan yg outstanding dlm filem Cinderella Man sehingga dicalonkan utk Best Supporting Actor Oscar yg lepas. Also I like filem Sideways lakonannya.
It's look like kali ni M.Night cuba utk buat filem fantasy pulak. Aku pun tak tau whether ada unsur2 horror or kejutan dlm filem ni. So, kita tunggu ajelah kemunculan filem ni di pawagam or DVD.

No comments: