Tuesday, June 20, 2006

LRT OH LRT...!


Siapa2 yg guna LRT everyday, mesti tau yg sometimes naik fed-up using this service. For me, aku naik Putra LRT everyday to work. That means, 5 times a day. Itu takpelah jugak, hari2 terpaksa melalui 15 station (per trip) sblm sampai ke tempat kerja. Tiba2 timbul idea nak komen pasal LRT ni bila last week aku suddenly hampir pitam on the way nak balik, di sebabkan LRT yg takde air-cond. The following perkara2 common yg berlaku dlm LRT :

1) No 1 definitely be air-cond breakdown! Aku rasa kebarangkalian kau mendapat train yg takde air-cond adalah lebih dr mendapat air-cond yg function well.Last week, train packed with passengers, no air-cond at all. Dari Tmn Jaya sampai KL Sentral aku dah tak thn and terus turun rileks dulu. Hampir pitam siol...Buatnya aku masa tgh tension after Test utk paper insurance aku pulak!

2) Ini takde kena mengena dgn train but dgn penumpangnya. Korang pernah jumpa tak mamat negro yg gunakan LRT ni.I dont know about u all la, tp they smell stinks...!!! Pakai mmg hensem (kononnya la), tapi aku tak tau bau busuk tu dtg dari mana. Even if they wear perfume pun, it will worsen the things up....! Aku kalau dekat dgn diaorg ni seboleh2nya beralih ke tempat lain la...

3) Aku tak beli pass LRT coz sometimes aku bawak kereta jugak. So tak worth it. So aku pakai tiket yg beli kat kaunter. Tapi there's a few times suddenly kaunter takde org jaga. Lama pulak tu menghilang! So aku takde choice lain, kenalah beli pakai mesin. Korang tau tak mesin tu cuma boleh terima sekali aje notes kertas. Cth, kalau korang nak beli tiket harga RM2.40. Korang masukkan notes RM1 ke mesin, that's it! Korang tak boleh masukkan notes yg ke dua. So u all kena tukar duit syiling pulak. Aku tak pernah jumpa la mesin mcm ni, kat shopping complex mesin semua ok aje.

4) Train yg tak berhenti. Aku notice this happen especially kat Damai station. Org semua dah siap2 nak turun, tapi suddenly tak berhenti langsung. Muka sorang2 tension aje. Terpaksa berhenti the next station, then tukar train patah balik!

5) Pintu tak bukak! Cth, kau dah siap2 nak keluar ke station KLCC. Suddenly pintu belah kau, tak bukak pulak! Takde warning kata pintu rosak (maknanya baru rosaklah tu!). Tp ada jugak yg dah awal2 bg notis pintu rosak.

6) Once in a while, ada testing train. Maknanya dgn passenger2 sekali kena testing. Korang tau apa dia buat...? Diaorg buat brek emergency. Kalau org2 muda ok la...mcm mana kalau org2 tua yg tgh berdiri...? Tak ke tegolek jatuh? Takde warning pulak tu, nak buat brek emergency. Aku rasa mcm naik train kat fun fair aje.

7) Again, pasal sikap passenger. Bila aku nak naik train, dia terconggok kat depan pintu, padahal kat belakang dia bnyk lagi tempat kosong. Muka buat bodoh aje... Tapi kalau aku in the opposite side, aku juga tak suka passenger yg nak naik LRT, tolak2 passenger yg kat dlm semata2 nak masuk! He, he...

8) Train jem. Breakdown. Ini adalah masalah yg paling terawal sekali discovered. Actually taklah burden sgt coz aku dah lali sgt dgn masalah ni. Nak buat mcm mana, terpaksalah call boss kata lambat masuk sbb train jem.Lagipun most of my colleague pun semuanya guna LRT, so boss kena faham la keadaan.

9) Passenger yg buat2 tidur. Ala...mcm dlm iklan yg Adlin lakon tu! Org tua or pregnant lady kat depan pun tak ambik pedulik. Tapi aku tgk skrg ni masalah ni kurang sikit. Mungkin diaorg dah sedar lepas iklan tu ditayangkan kot. Anyway, aku mmg takkan duduk dlm LRT coz takut terlajak tertidur!

10) Lastly ini ajelah tak buat aku tension. Tgh berhimpit2 sesak tu, suddenly ada pulak awek yg cun dan seksi berhimpit2 dgn aku. Tak kiralah tang mana dia berhimpit...he, he... Rasa taknak turun or change position pulak. He, he...Oh ya, utk perempuan, kes raba ada jugak berlaku. Aku ada tgk 2 times sepanjang aku naik train. Kalau perempuanb tu jenis garang, mmg padan muka peraba tu kena tampar or maki! Kasi ajar sikit!

No comments: