Wednesday, June 14, 2006

Jom jumpa...!

Pernah tak terjadi kat korang, bila member lama (sekolah menengah contohnya), yg korang memang tak rapat pun, suddenly call kau ajak jumpa ? Tak pun suddenly kata nak buat makan2 kat rumah dan ajak kita anak beranak dtg rumah ?? Yg peliknya, mana diaorg dpt no. hphone kita...? Kalau member kamcing kita buat mcm tu, of course kita tak rasa peliklah, tapi ini member yg masa sekolah dulupun tak pernah berborak hari2...kalau pass by pun cuma angguk kepala or senyum je. Mesti ada something kan...? Yes, org2 mcm ni semua nak buat direct selling atau ada jual apa2 product kat kita, so beware guys! Actually, tak salah buat benda ni kat kita, coz setengah product2 diaorg ni mmg bermutu and effective kat kita. Tapi yg aku tak boleh terima ialah harganya yg extra super duper mahal...!!! Aku ni bknnya millionaire pun nak beli benda2 mahal.

Aku tak tau kenapa pada bulan lepas adalah paling bnyk org approach aku utk jual benda2 ni. First senario, member sekolah menengah aku yg suddenly buat makan2 kat rumah dia. Actually, aku dah tau dah something fishy about the invitation. Tapi aku degil jugak nak pergi. Agaknya dah lama org tak approach aku ajak makan kot. Sampai rumah dia, tu dia.... laki bini brainwash aku masuk jadi member product dia. Yg paling aku tension, mknan kat rumah dia tu cuma kek dan air oren aje...!!! Kek...??? Kek butter tu aje! Takpelah, aku cakap kat dia, aku think about it dan adalah beli product dia sikit2 aje. Nak masuk member...? Takde masa lah aku.

2nd senario. Kali ni bkn member aku tp sepupu aku yg setahun sekali aje aku bercakap dgn dia (itupun Hari Raya). Siap tunggu depan rumah aku, waktu aku balik kerja. Lepas parking, tiba2 je dtg kat aku nak check air kat rumah. Lepas tension kat senario pertama dulu, aku kali ni strict sikit buat decision. Aku tau la, kalau nak check air kat rumah tu mesti nak jual filter air la tu! Mula2 check air, lepas tu kata air kita kotor, lepas tu kata benda2 yg kita mkn semuanya beracun. Harga filter tu kau tau berapa...? RM3,000 lebih....! Kali ni aku langsung tak bg dia masuk, aku kata aku penat balik kerja, dtg lain kali. He, he...zalim betul dgn sepupu pun buat mcm tu. Tapi sepupu aku tu jauh lg muda dr aku la, pasal tu aku takde respek sikit dgn dia. Lagipun I'm damn tired la after balik kerja, malam pulak tu !

3rd senario, member lama sekolah menengah jugak tanya kat aku, "Aku nak bagi kau free 3 hari 2 malam kat hotel2 sekian2.... tapi kau kena dtg kat Hotel ... Dgr penerangan dia dulu dlm 1 jam". Aiseh...ini pun aku tau la.... nak jual vacation club. Mmg la dia bg free hotel, tapi kau kena dgr penerangan hotel tu mengenai vacation club tu dlm 2 atau 3 jam sebenarnya, lepas tu paksa2 kita masuk club tu. Hotel free tu pulak cuma boleh pakai waktu weekdays aje bkn weekends. Susah utk kita nak menolak sebenarnya, sebab cara mereka convince tu beria2 benar! Aku tau benda ni pasal isteri aku pernah involve dlm vacation club ni. Aku cakap kat member aku tu aku takde masa nak pegi...sekian terima kasih.

Aku rasa skrg ni dah takde contact mengontact ikhlas2 nak bertanya khabar or berborak2 pasal kisah2 lama. Semuanya ada maksud yg tersirat. Aku pun skrg ni rasa2 mcm phobia bila dpt call2 dari member2 lama yg nak ajak jumpa ni, kecuali member2 yg betul2 aku rapat aje.



Yo...wassup bro...!

2 comments:

maddox said...

itu biasalah.. contact2, kononnya nak buat gathering lah, nak jumpa lah... padahal, nak buat multi-level marketing.

tapi sekarang, kalau kawan2 sekolah aku call aku, aku minta belanja aje.

Lord Vorphalack said...

ye lah...dia belanjalah dulu, tp lepas tu start la ceramah dia tu...

kalau mcm ni, dr jadi kawan terus jadi lawan...