Tuesday, September 19, 2006

90's Pop Icon (or maybe late 80's also)...where are they now...?

MC Hammer

Muka mamat ni sekali tengok mcm org kerja pejabat aje, tapi kalau joget dan dressing…perrghh….tak ingat tu! Paling tak boleh lupa dia punya baggy pants yg tersangatlah besar, 2, 3 ekor anjing pun boleh masuk. Lagu yg sampai sekarang terngiang2 di telinga ialah “U Can’t Touch This”, a very catchy song. Salah satu byte liriknya ialah “Stop…! Hammer Time !”. Lepas tu MC Hammer keluar album follow up, dan dah nampak zaman kejatuhannya. Lagu top masa tu, “2 Legit 2 Quit” tak menyengat mcm lagu sebelum tu. Dia jugak ada menyumbang lagu utk soundtrack filem horror comedy “The Addams Family”.

Vanilla Ice


Dia ni bolehlah dikatakan “One Hit Wonder” aje, sebab aku tak tau apa2 lagi lagu dia yg top selain drp “Ice Ice Baby”. Actually lagu tu pun ada saduran drp lagu David Bowie (kalau tak silap aku la). Vanilla Ice ni aku tgk tak de apa2 yg special pun, Cuma muka dia kira mamat hensem la, dgn rambut yg kononnya very stylo masa tu. Agaknya dressing masa tu pentingkan seluar yg sgt baggy, so dia punya seluar pun ada mcm MC Hammer tapi taklah sebesar Mc tu!

Milli Vanilli


Siapa tak boleh lupa 2 org jejaka yg bila nyanyi terkinja2 mcm beruk ni…! Mcm2 kontroversi jugak dgn diaorg ni, last time ada keluar berita yg actually lagu2 diaorg semua bukan diaorg sendiri yg nyanyi! Anyway, nyanyi ke…tak nyanyi ke… aku rasa suara diaorg mmg tak best pun. Lagu mereka aku admit best jugak la masa tu… “pa..pa…pa…pa….Baby… Don’t forget my number…”. Lagu lain yg top : “Blame it on the Rain”.

Los Del Rio
Mungkin diaorg ni dah hilang coz mereka dah terlalu tua. Masa time lagu “Macarena” tu, diaorg pun actually dah kertu dah. I really enjoy lagu Macarena tu, really groovy, memang rasa nak menari ikut tarian diaorg yg pegang bontot tu…! Lepas lagu ni top, berlambak2lah version Macarena yg diaorg buat remix. (aiseh...tak boleh upload pulak gambar org tua nih...!)

Roxette


Paling aku minat antara semua dalam list ni. Jarang2 aku minat kumpulan pop ni, tapi this is an exception. Band ni adalah duo yg dianggotai oleh Per and Marie. Lagu paling aku minat ialah “It Must Have Been Love”, lagu ni ada sentimental value sikit kat dlm diri aku waktu bercinta dulu2…he, he… Lagu2 hits lain “Joyride” dan “Listen to your Heart”. Mereka main catchy pop rock tunes.

Tommy Page


Actually aku rasa malas nak masukkan dia ni, tapi dulu ex-awek aku cukup minat dgn dia ni. In fact semua budak2 kolej or sekolah menengah dulu semua minat dia ni. Kalau ada file or folder yg budak2 perempuan pakai kat sekolah, mesti ada letak cover muka dia ni. Menyampah aku…! Lelaki takkan minat dgn dia ni, kalau ada pun aku rasa lelaki ala2 lembut. Lagu top : “A Shoulder to Cry On”.

C&C Music Factory


Ini lagi satu fave artist aku dulu. Mereka ada campur elemen2 dance campur dgn rock. Setahu aku mereka ni bertiga, tapi yg gambar kat atas tu cuma berdua aje. Yg sroang lagi adalah perempuan. Lagu2 mereka yg famous ialah “Gonna Make u Sweat” dan “Things That Make u Go Hmmm….”.

Color Me Badd


Antara boy band yg terawal selain drp New Kids on the Block. At least kita tau yg ada diantara New Kids dah jadi pelakon dan ada yg jadi rappers. Tapi mereka dari Color Me Badd ni langsung tak tau apa dah jadi. Mostly lagu2 mereka adalah sentimental, tapi 1st hit mereka ialah “I wanna sex u up” which kena band tajuknya kat M’sia ni. Kalau tak silap mereka ada tukar tajuk utk lagu ni. Lagi satu lagu fave aku ialah lagu cintan “I adore Mi Amor”.

Boyz II Men


Boyz II Men ni aku rasa still around but tak aktif or tak laku sangat. Zaman kegemilangan mereka adalah waktu lagu “The End of the Road”. Mereka ni lah bnyk influence band2 acapella and r&b M’sia also like Innuendo, Indigo dan lain2 lagi. Bukan itu aje, bnyk lagi lagu2 dia yg hits mcm “It’s so hard to day goodbye” dan duet dgn Mariah Carey “One Sweet Day”.

4 Non Blondes


Lagi satu One Hit Wonder aje…lagu mereka yg top ialah “What’s Up!”. Lagu mereka simple aje, ada unsur2 alternative, country dan folk sikit. Mostly on accoustic gitar. Vocalist mereka adalah wanita, but u don’t want to see her face la…agak brutal sikit. Lepas lagu ni Linda Perry, ada buat album solo yg agak low profile sikit. Aku suka album solo Linda ni, tapi tak semua org boleh layan. I guess album tu takde sambutan pasal tu dia menyepi aje…



2 comments:

Edd Vedder said...

C+C Music Factory still ada lagi. Tapi sejak salah sorang dari mereka dah mati sbb AIDS, dah tak seaktif dulu. Diaorang mmg berdua aja.. yg pompuan tu ngan Freedom Williams tu penyanyi undangan sbb diaorang ni DJ.

Linda Perry skarang dah jadi penulis lagu yang tersohor. Yg terbaru ada duet dgn Christina Aguilera dlm album baru dia. Mmg layan album solo Linda Perry.

Dulu2 diaorang ni semua mmg hebat. Sapa tak kenal diaorang. Aku sampai sekarang selalu dengar balik lagu2 hits dari tahun 90an. Banyak gak collection aku.. NKOTB pun kekadang tu layan balik.. hehe. Nostalgia beb..

Lord Vorphalack said...

really...? masih ada ke c + c ...?
I think diaorg glamer time album yg ada freedom williams tu. Aku masih simpan album diaorg ni, tapi dlm bentuk kaset la...masa tu CD tak glamer sgt. Aku ada album Linda Perry yg ada gambar baloon parachute tu, tp semua tu aku dah lama tak layan, simpan dlm stor aje. nampak gaya kena selongkar balik bilik stor aku tu...!

lepas tu aku remember ada satu rancangan carta hits mereka "America's Top Ten" yg selalu tayang kat TV3 dulu...siapa ntah nama pengacara dia...lelaki iras2 muka Mexican sikit...