Tuesday, September 26, 2006

Buat apa lunch time bulan puasa...?

Bulan puasa ni aku nak lebihkan entri pasal puasa jer. I think most companies tempat korang kerja mesti bagi balik cepat utk Muslim staffs sempena bulan puasa ni kan…? Kalau company aku, mereka benarkan balik 4.30 ptg, waktu biasa ialah 5.30 ptg. Tapi mereka bukanlah bagi buta2 aje balik 4.30 tu, korang kena kerjalah waktu lunch iaitu antara pukul 12.30 sampai 1.30 tgh hari. So itu kira standard la tu… Tapi aku sure kat ofis korang (incl ofis aku), 80 % drp kita takkan buat kerja time tu…! Kalau ikut pemerhatian aku, sini aku senaraikan perkara2 yg mereka or kita buat waktu lunch hour yg sepatutnya mereka kerja tu :

* Paling common ialah baca suratkhabar dan suratkhabar yg paling glamer ialah Harian Metro sebab bnyk berita2 sensasi. Selain tu baca magazine, utk perempuan2 baca resipi2 utk buat kuih raya atau lauk special utk berbuka nanti.

* Start main e-mel sepenuh masa dari 12.30 sampai 1.30 tu.

* Main game, sambil2 tu tertoleh2 kiri kanan depan belakang takut bos2 Cina ada yg masih belum pergi lunch atau yg dah balik dari lunch. Kalau boss korang Melayu, too bad lah sebab diaorg pun bukannya pergi lunch pun!

* Bulan Ramadhan ni bnyk business sambilan. Tapi biasanya perempuan2 aje yg terlibat dgn business ni. Cth : business kuih raya, inilah waktu yg sesuai nak mempromosikan kuih2 raya edaran mereka, walaupun bulan puasa, makcik2 yg tak puasa tu masih boleh merasa kuih sample tu. Lain2 business : buah kurma, butang baju melayu or kerongsang dan tudung. Business kain mungkin down sikit permintaan sebab mana ada kedai nak terima tempahan dah…!

* Again aku tujukan pada makcik2, tolonglah kurangkan sikit volume sembang2 kat ofis tu waktu lunch time, kan ke bulan Ramadhan ni lagi elok kita kurangkan bercakap.

* Tambahan drp item 5 tadi, tak cukup dgn sembang direct face to face, sambung lagi cakap kat telefon pulak. Tapi yg ni bukan la khas utk makcik2 aje, tapi khas utk diaorg2 yg bercinta. Kalau 1 jam break tu, 1 jam jugaklah diaorg bergayut. Time siapa2 nak pakai telefon lepas tu, sure gagang telefon tu rasa panas semacam aje. Dialog2 common masa diaorg berbual: “Puasa ke hari ni…?”, “Malam ni sembahayang Terawikh tak…?” etc.

* Internet surfing khas utk org2 yg ada internet connection kat PC dia. Utk aku, connection tu kejap ada kejap takde, so ikut nasiblah. Perkara paling common masa surfing…baca Yahoo mail dan ‘blog’ lah beb…!

* Standard la kalau masa puasa mata asyik nak pejam aje…tambah pulak tak makan minum, so badan cepat serap hawa sejuk air-cond tu…lagi sedap tidur…! Macam2 skill tidur ada, yg paling aku suka tgk those mamat2 yg kepala tegak aje menghadap PC, tapi bila pergi dekat, mata tertutup tengah tidur tuh…!

* Start buat belanjawan tahunan sempena nak hari raya nih…jgn terkejut kalau keputusan belanjawan akan mendapat hasil yg negatif…!

* Pada diaorg yg baru dpt gaji, waktu lunch ni terpaksa lah pegi ke bank nak bayar apa2 yg patut. Tapi tak taulah ofis u ols, kalau ofis aku, semua hour spent ni nak kena ganti, tak berhati perut betul.

* Kepada siapa2 yg ada radio tu, volume tu mereka kasi tambah sikit waktu lunch time. Kepada company yg tak kasi pasang radio, lunch time ni mereka start bawak radio kecik sebab nak dgr waktu lunch time, lagipun biasanya boss2 bukannya ada waktu lunch time. Oh ya, nak tambah sikit, bos2 kat tempat aku ni kebanyakannya cina2 belaka, so waktu lunch time ni mmg merdeka la…

* Siapa2 yg masih dpt email ‘keji’ bulan puasa ni, bukannya nak terus delete email tu. Waktu lunch time ni lah mereka sanggup bukak satu folder dan save semua email2 tu, tanpa open the attachmentnya. Itu semua utk stock lepas raya nanti. Aku tak buat benda tu sebab aku ni baik…he, he…

1 comment:

maddox said...

dah tak dilupakan update dan type entry utk blog.........