Wednesday, August 23, 2006

Big Momma's House 2 (2006)


Cast :
Martin Lawrence as Malcolm Turner / Big Momma
Nia Long as Sherri
Emily Procter as Leah Fuller
Zachary Levi as Kevin
Mark Moses as Tom Fuller
Director :
John P. Whitesell

Kebelakangan ni aku feel terlampaulah ‘pressure’nya. Aku feel yg aku ni takde break langsung, dahlah kerja mcm nak mampus, petang pulak kena masuk kelas pulak ! Kelas aku pun takde break langsung, kalau dah habis satu subject, terus sambung next subject. Then utk bulan puasa ni aku dpt tau yg kelas masih ‘on’! Ini berbeza waktu thn lepas, yg mana bulan puasa kelas semua ditunda lepas raya! Benda2 mcm ni lah yg buat aku pun selalu tak sihat jer…minggu lepas aje sampai hampir seminggu aku demam!

Anyway, apa aku melalut nih…! Sekarang utk melegakan sikit kepala aku, aku cuma nonton filem2 yg ringan2 aje, atau dlm kata lain, filem2 comedy. Last week aku tgk DVD Big Momma’s House 2 yg dah dekat 2 bulan aku beli tp tak tgk2. Dr aspek apa aku nak review filem ni…kita tau filem ni just filem ringan, dan takkan lah nak sentuh bab2 sinematografi, atau kualiti lakonan si Martin Lawrence tu. Actually judge ajelah filem ni dr aspek hiburan semata2.

Kali ni agent FBI kita iaitu Malcolm dah kahwin dah. Bini dia tgh pregnant dan tersangatlah obsesnya dgn anak yg akan dia lahir sampaikan si Malcolm ni stress sgt dgn gelagatnya. Anyway, punca utama yg membuatkan Big Momma kembali adalah kerana Tom Fuller, seorg computer software developer yg mempunyai rancangan utk mencipta virus utk dijual kpd oraganisasi terrorist seluruh dunia. Actually si Malcolm ni gagal di assign utk tugasan menyiasat Fuller ni, tp dia tak putus asa. Senyap2 dia menyamar sbg Big Momma again dan cuba utk dekati isteri Fuller, kebetulan isteri Fuller tgh carik org gaji utk rumahnya. Babak sesi interview utk nanny mmg kelakar dgn Big Momma berusaha sgt memburuk2kan candidate lain!

Big Momma kena jaga 3 org anak Fuller. Paling aku suka ialah anak bongsunya yg ada habit suka slam/hempas badan dia. Bayangkan kat atas katil 2 tingkat dia boleh slam, lepas tu takde apa2 badan dia!! Filem ni dah jadi mcm Mrs Doubtfire, bezanya cuma Mrs Doubtfire menyamar utk berjumpa dgn anak2 nya, manakala Big Momma adalah kerana kerjanya. Tp konsepnya sama, iaitu lelaki menyamar jadi perempuan gemuk. Selain mengintip gerak geri Fuller di rumah tu, Big Momma juga main peranan utk mengubah anak2 Fuller ni yg dulunya terlalu manja dgn asuhan ibunya.

Lawak negro, biasa la…mesti ada babak2 yg gross sikit. Adegan kat spa dan di tepi pantai sungguh gross ! Bayangkan Big Momma pakai bikini…warna kuning terang pulak tu! eewww! Kalau aku ada kat pantai tu pun, mau menjerit sakan aku…! Adegan di spa pun tak kurang grossnya, waktu Big Momma berkemban nak kena massage. Teringat pulak aku dgn lawak Eddie Murphy dlm Nutty Professor 2, pun geli jugak bila tgk nenek professor tu yg dah layut buah dadanya dan dgn gigi palsunya tu, ada hati berangan tgh bercinta! Anyway, itu semua common la dlm lawak2 mereka ni. Ada masa aku boleh terima, ada masa aku rasa too much! Depend on my mood la...

Overall, aku find takde apa2 yg baru dlm filem ni. It is just a repetitive of too many comedy film in the market. Aku pun bosan jugak dgn lakonan Martin Lawrence ni sebab dah beberapa kali lakon sbg polis atau detective yg kelakar dan buat lawak bangsat. Tp dgn muka dia yg mcm tu, filem genre apa lagi yg dia boleh lakon…???
Aku bagi :
** 1/2 / *****

No comments: