Sunday, August 13, 2006

FFM 19 - Yasmin Ahmad Did It Again !


Yasmin Ahmad did it again apa bila filemnya Gubra berjaya merangkul anugerah FFM yg ke 19 berlangsung semlm. Adakah dgn kemenangan ni, akan diadakan kembali forum2 yg tak berfaedah cthnya “Filem Gubra Pencemar Budaya…?” atau “Layakkan filem Gubra menang?”. Instead of setengah2 pihak yg asyik menghentam Yasmin Ahmad, aku rasa lebih baik diaorg buat satu forum tajuk “Kenapa filem Yasmin Ahmad menang dua kali?” atau “Kenapa filem yg aku minat kalah kepada filem Yasmin Ahmad?”. Entah kenapa tiba2 kepala aku teringat saudara Akmal Abdullah …? I really want to see his face expression when hearing the announcement of best picture ni!

Biasanya org akan kutuk2 apa2 rancangan anugerah yg berlangsung. Tapi aku malas nak kutuk kerana aku rasa FFM kali ni simple dan berjalan dgn lancar. Pengacara AC Mizal dan Linda Onn menjalankan tugas dgn baik. I feel pengacara utama mesti berpasangan la instead of dua2 lelaki cth mcm Bob & Afdlin. Aku suka segment “Langkah2 Keselamatan” tentang FFM ni yg bnyk menyindir2 mereka yg umumkan anugerah dan yg mengambil anugerah, ada jugak tips2 nak menjimatkan masa festival filem ni. One more, aku suka jugak segment filem2 terbaik FFM yg lepas. At least mengimbau kembali nostalgia filem2 terbaik yg lepas yg takde unsur2 komedi bodoh dan filem cinta bodoh!

Anyway, aku berminat tgk FFM semlm sebab anugerah2 utamanya saja mcm Pelakon Lelaki/Wanita Terbaik, Pengarah Terbaik dan Filem Terbaik. Yg lain2 tu aku tgk sambil2 aje. Keputusan penuh tentu korang dah sedia maklum terpampang dlm suratkhabar2 hari ni. Anugerah diselang selikan dgn persembahan artis2 tanahair, yg aku rasa terlalu bnyk artis2 AF yg keluar. Aku suka juga persembahan Cat Farish dgn lagu terbarunya. Kalau dulu dlm Ruffedge, dia terikat dgn irama hip hop, tp kali ni muziknya lebih open. Kalau tak silap dia diiringi pemain gitar Kombat yg terkenal dgn lagu2 tepi pantai/surfing. (Kalau tak silap la, coz aku dah lama tak tgk Kombat).

Tapi apa relevannya persembahan tarian2 filem Tamil yg dipersembahkan pada awal festival ni …? Ini festival filem Malaysia, buat apa masukkan unsur2 Tamil. Adakah filem2 Melayu ni bnyk influence dr filem2 Tamil ? Mawi pulak semakin daring sejak status “bukan tunang org” lagi…! He, he…berpegang2an lagi dgn Sharifah Amani waktu menyampaikan hadiah.

Awek aku Carmen Soo jugak memenangi Pelakon Harapan wanita Terbaik menerusi filemnya The 3rd Generation. Apahal Ida Nerina punya dress mlm tu…? Mcm tak siap aje ?! Dia pun mcm tak comfortable aje dgn pakaiannya tu ! Sharifah Amani buat kenyataan kontroversi sikit waktu ambik anugerah Pelakon Wanita Terbaik dgn statement “If Sepet Pencemar Budaya, Lets do it More Often!”…yes.. I Like…! Also she gives credit to Yasmin Ahmad for seeing her ability in acting which the other directors don’t. But aku feel dia tak payahlah mention yg dia feel stupid bila cakap bahasa Melayu. I think she just proceed la speak English coz mmg ada setengah artis yg lebih feel comfortable bila speak English.

Tak sangka jugak Afdlin menang Pelakon Lelaki Terbaik menerusi filem Buli Balik. Aku tak tgk lagi filem ni but he deserve it la, aku tgk Afdlin ni mmg betul2 komited dgn filem2nya baik dr segi arahan or acting. Dia pakai baju sumo mlm tu dgn pelakon2 Sumolah yg lain. First I thought dia nak buat persembahan, tapi takde pun. Kategori Pengarah Terbaik dimenangi oleh Shuhaimi Baba menerusi PHSM 2. Dia pun lagi satu pengarah yg betul2 komited dgn filem2nya. Tahniah Shumi! Dan bila tiba kategori Filem Terbaik, aku ingat siapa la malaon freak yg sampaikan kertas umumkan pemenang tu pada pengacara…rupa2 nya si Yasin. Really… betul2 freak dgn custome wayang kulitnya dan makeup mcm hantu2 hikayat dewa dewi Ramayana…ntah hapa hikayat lagilah! Aku tgk Linda Onn pun mcm takut2 aje tgk mamat tu! Tapi I find him really amusing dgn muka selamba dia tu !

Mcm yg aku kata tadi, Gubra menang Filem Terbaik FFM 19, Yasmin Ahmad tak sempat mengambil hadiah. Aku difahamkan dia on the way ke festival tu. Tahniah Kak Min, aku harap teruskanlah buat filem dan jgn pedulik apa org lain kata. Utk pengetahuan korang, Mukhsin is on the way and u all should wait for it!

5 comments:

maddox said...

aiyo... abang aa... u haa... very racist u know. Ape salahnya tarian tamil pun. Kan festival filem Malaysia.. bukan festival filem Melayu kan?

Anyway, gubra menang..

mana ye si Raja Azmi dengan Akmal Abdullah?

Lord Vorphalack said...

Kalau tunjuk pun, be fair la. Mana tarian chinese ? At least The 3rd Generation ada bertanding.

Filem Tamil M'sia takde bertanding.he, he...

Raja Azmi dan Akmal Abdullah lah org yg pertama melarikan diri lepas filem Gubra diumumkan pemenang...!

Edd Vedder said...

that tarian tamil is so very 'hari-guru' sekolah punya level. Kan bagus kalau dibuat persembahan instrumental sitar ke, tarian klasik india ke.. better.

Mukhsin akan menang lagi tahun depan.. dan selama itulah 'tong kosong' raja azmi dan akmal abdullah akan berbunyi. Anyway, Faizal Tehrani dah start hentam dekat blog dia. Hmmmm..

maddox said...

itu lah. Aku dah baca dah. perggghh... panjang berjela komen-komen yg "kritis" dia tu.

anyway, I agree, sure Mukhsin menang lah tahun depan. aku seriously wants to hear what raja azmi and akmal has to say about this.

Lord Vorphalack said...

kalau sitar, or klasik India tu ok gak la...takde pun ajak kump. Mohram gabung sekali.

Apa2 hal kita tunggu Mukhsin keluar panggung dulu.

hmm...mmg panjang berjela. aku pun actually tak habis baca lg tulisan Faisal tu...